El Parlament Europeu aposta per acabar amb el centralisme espanyol als ports

La cambra aprova amb els vots en contra de PP, PSOE i C's un reglament que dóna autonomia a les infraestructures per fixar tarifes | Pot suposar un precedent per trencar el monopoli d'AENA als aeroports | El convergent Ramon Tremosa destaca que era una "reclamació històrica" del Port de Barcelona

Publicat el 08 de març de 2016 a les 16:22
El Parlament Europeu ha aprovat aquest dimarts un nou reglament sobre ports que és favorable a donar-los més autonomia. "L'estructura i el nivell de les tarifes portuàries s'hauran de definir de forma autònoma per l'organisme gestor del port, d'acord amb el seu propi pla d'estratègia comercial i inversió", defensa el text, aprovat per 451 vots a favor, 243 en contra i 18 abstencions. L'eurodiputat de CDC, Ramon Tremosa, ha celebrat que "el reglament aprovat obliga a que cada port tingui autonomia per fixar les seves tarifes i vol reduir els subsidis entre ports d'un mateix país, posant fi a l'hipercentralisme secular de Ports de l'Estat". El PP, el PSOE i Ciutadans hi ha votat en contra.
 
L'eurodiputat del PP Luis de Grandes ha lamentat que "a Espanya la reforma seria perjudicial, perquè els ports són de domini públic i les taxes pel seu ús no poden ser fixades mitjançant una negociació entre operadors privats". "Espanya es veuria obligada a canviar la seva Constitució o la forma com està organitzat el sistema portuari espanyol, és a dir, privatitzant els ports", s'ha queixat. De Grandes ha acusat l'Eurocambra de voler-se "posar en competències dels estats membres que formen part essencial de la seva organització i del seus sistema econòmic".

Tremosa ha recordat que aquesta és una "reclamació històrica" del Port de Barcelona i del Parlament de Catalunya i una "condició bàsica perquè el corredor mediterrani pugui desplegar tot el seu potencial de creixement". Els eurodiputats d'ERC, Unió, Podem i el PNB també han votat a favor de l'informe. ICV, per la seva banda, s'ha abstingut. Tremosa ha advertit que ara el govern espanyol podria intentar rebaixar la normativa, en la seva negociació final entre la Comissió Europea, l'Eurocambra i els estats membres.