
La vicesecretària general del PSOE, Elena Valenciano, ha volgut posar una certa pressió aquest dilluns a Izquierda Unida (IU). Els socialistes volen que el partit que lidera Cayo Lara aclareixi si votarà a favor o en contra donarà suport o no a la proposta de referèndum independentista que els partits catalans que van pactar la consulta presentaran properament al Congrés dels Diputats.
D'aquesta manera, Valenciano ha expressat que vol saber "si Izquierda Unida, que té un soci, un germà, en ICV, acompanya aquest procés en el que ICV està definitivament implicada". Així, se sabrà si se sumen a la "majoria molt àmplia" que rebutjarà al Congrés espanyol la petició de cessió de competències per fer la consulta el proper 9 de novembre.
D'altra banda, també ha recordat quina és la posició del seu partit en el procés català, que passa per una reforma de la Constitució que després haurien de votar tots els espanyols, i que no inclouria el dret a decidir dels catalans. A més, ha retret al president de la Generalitat, Artur Mas, que la "bola de neu" que creu que està generant provocarà "frustració" entre els catalans.