El retrovisor, testimoni de càrrec

L'objecte porta a la Urbana de l'Hospitalet fins a l'autor d'un atropellament mortal fugit.

Publicat el 22 d’abril de 2010 a les 07:27

El caporal Ventura, qui ha protagonitzat l'exitosa investigació. Foto: ACN

Un home mort. I un retrovisor al terra com a única pista. Això es va trobar la policia la matinada del dia 22 de febrer passat al carrer de Miraflores de Pubilla Cases, a l'Hospitalet de Llobregat. Dos mesos més tard i després d'un llarg periple d'investigació, un home ha passat a disposició judicial. La Guàrdia Urbana creu que va fugir després d'haver atropellat a la víctima mortal.
 
'Realment, porta feina, però al final, amb una petita evidència es pot arribar a trobar el que sigui', es felicita Lluís Ventura, caporal de la unitat d'investigació del cos municipal. Seguint el rastre del retrovisor, aquest agent va rastrejar des dels concessionaris propers fins a fàbriques angleses. I finalment, va detenir a un conductor espantat per l'accident


 
 Els urbans van fer-se càrrec de la investigació perquè els agents que van atendre a la víctima, un home bolivià de 44 anys separat que havia deixat quatre fills al seu país d'origen quan va venir a Catalunya, van suposar ben ràpidament que es tractava d'un accident de tràfic.

Ventura només tenia el retrovisor. Amb ell va acudir a un taller de reparació d'automòbils. I allà li van dir que corresponia a un cotxe de la marca Nissan. A un concessionari d'aquesta marca li van poder indicar a quin model de cotxe pertanyia.

El retrovisor no només delatava la marca i el model de l'automòbil. També contenia un número de sèrie que podia donar pistes sobre el lloc a on s'havia fabricat. Efectivament, el número va conduir el rastreig de Ventura a Anglaterra, a on està la planta de la qual havien sortit els cotxes amb aquells retrovisors.

'Els que més han treballat han estat els fabricants. Els hem donat molta feina perquè a partir d'un retrovisor, d'una referència han hagut d'anar a buscar el lot que es va fer servir en la fabricació d'una partida de vehicles. I ens van limitar molt la recerca', comenta l'agent.

Però la seva feina no va acabar allà. De tots els cotxes fabricats amb aquell retrovisor a Anglaterra, 106 van anar a parar a l'estat espanyol, i uns 25 podien circular per l'àrea barcelonina. Amb aquestes dades a la mà, la policia es va fixar en un vehicle d'un home que vivia a Barcelona, però que havia estat identificat algun cop a l'Hospitalet, quan hi circulava amb el seu Nissan. Van anar a veure aquell automòbil i, efectivament, tenia rastres de que la banda que hauria hagut de rebre l'impacte del cos de la víctima havia estat reparada recentment.

D'aquesta forma van poder desentrellar el cas. L'amo del vehicle no era qui el conduïa. L'havia deixat a una noia, que al seu temps l'havia deixat a un noi. La nit del dilluns, 22 de febrer, aquest conductor, un colombià de 21 anys, tornava d'un partit de futbol amb diversos amics, i els va portar a casa. A l'avinguda de Miraflores de Pubilla Cases va tenir l'accident.

No va ser a causa d'una conducció temerària, creu la policia. Però el jove conductor, estranger, tenia permís de conduir colombià, i no l'espanyol. Espantat pel que li podia passar, va fugir sense complir amb el seu deure de socors. El noi, que podria haver estat objecte d'una sanció, s'ha convertit ara en acusat d'un delicte. Ha passat a disposició judicial. Ventura opina que l'efecte més positiu d'haver resolt el cas és que la família de la víctima, que va repatriar el cos a Bolívia, ho tindrà més fàcil per cobrar una indemnització.