La Constitució del 78 és l'Espanya eterna: Furiosa i visigòtica. D'acord. Però també és la base d'un dels negocis més fabulosos que s'han fet a Europa els últims trenta anys. Aquella bastida jurídica va aconseguir muntar un estat formalment pluralista, classificable entre les democràcies occidentals però, alhora, opac i fonamentat en les estructures jeràrquiques dels partits. PSOE i PP, per torns, han parasitat no només l'estat, sinó també les grans corporacions i les entitats financeres, amb un resultat de plusvàlues fabuloses. Tant, que la majoria dels exministres han ascendit verticalment en l'escalafó social gràcies a un munt de consells d'administració enormement generosos amb els partits.
Bona part de les grans fortunes actuals tenen origen en la transició i se senten protegides per un sistema polític fàcilment influenciable que, a més, té perfectament controlat el poder judicial. El sistema dóna moltes oportunitats de negoci ràpid per a qui tingui clares les tecles que ha de tocar en cada cas i molt pocs riscos. Ni tan sols en cas que es descobreixin els fils de la corrupció.
Per això el règim és del tot irreformable. Caurà, seguríssim, però no canviarà, encara que s'adoni perfectament que cada cada cop té menys base popular. PSOE i PP continuaran tocant mentre s'enfonsa aquell transatlàntic de la transició que encara ens volen fer creure que és del tot insubmergible.
ARA A PORTADA
-
Societat Qui hi ha darrere de Blocus i per què és un moviment «imprevisible» pels Mossos Natàlia Pinyol
-
Política La Generalitat es personarà com a acusació en els aldarulls de Barcelona Bernat Surroca Albet
-
Política La Moncloa acusa Feijóo de «fomentar l'odi» per atribuir a Sánchez els aldarulls Pep Martí i Vallverdú
-
Societat Nova convocatòria d'aldarulls a Barcelona: crida per aprofitar les disfresses de Halloween Natàlia Pinyol
-
Publicat el
08 de desembre de 2013 a
les 22:59
Et pot interessar
-
Política Parlon compareixerà aquest dimecres al Parlament pels aldarulls a Barcelona
-
Política
El nou contracte programa de Rodalies preveu fins a cinc milions d'euros en compensacions per impuntualitat
-
Política
Puigdemont, nou anys després de la DUI: «L'independentisme està afeblit; Espanya està pitjor»
-
Política
Acord entre el PSC i els Comuns per concentrar el vot al Senat
-
Política
Junts treu pit d'haver tombat la «falsa amnistia» pactada entre el PSOE i ERC
-
Política
Gabriel Rufián i Irene Montero visitaran junts «La Revuelta» de David Broncano
