19
de febrer
de
2024, 07:00
Actualitzat:
8:14h
El traspàs de Rodalies és complex i no serà ràpid, però aquest dilluns fa un primer pas que és clau. Els governs català i espanyol constituiran oficialment, en una reunió a Barcelona, la comissió principal que ha de fiscalitzar el compliment de l'acord entre ERC i el PSOE per al traspàs integral d'aquesta infraestructura a la Generalitat. La consellera Ester Capella i el ministre Óscar Puente es reuneixen al Departament de Territori per activar la comissió política, de la qual penjaran les comissions tècniques que treballaran els diferents àmbits del traspàs, que s'ha d'haver completat en aquesta la legislatura espanyola.
La comissió s'encarregarà de fer el seguiment polític i governamental del desplegament de l'acord. A partir d'avui es crearan els grups de treball tècnics, que abordaran els eixos principals que concreten l'acord: la creació de l'empresa mixta Rodalies de Catalunya, que substituirà Renfe; el finançament vinculat al traspàs, en què tindrà un paper important l'exsecretari general d'Economia, Josep Maria Vilarrúbia; l'anàlisi exhaustiva dels trams de via que passaran a estar sota el paraigua de la Generalitat; i també el traspàs del personal i de la resta d'infraestructures que afecten Rodalies.
L'acord fixa que, com a mínim, es traspassaran a la Generalitat trams de l'R1, R2 i R3. El compromís del govern espanyol és traspassar totes aquelles infraestructures que siguin de titularitat exclusiva de la Generalitat, començant per la línia del Maresme de l'R1, la línia Papiol - l'Hospitalet - Vic - Puigcerdà de l'R3 i la línia de Sant Vicenç de Calders de l'R2. La prioritat del Govern és traspassar primer les línies més "senzilles", les de passatgers que comencin i acabin a Catalunya. Amb les de mercaderies i que comencen o acaben fora del país calen més canvis legals i tràmits per segregar. En les comissions tècniques s'analitzarà tram per tram quins es poden traspassar i com.
El Govern fa temps que es prepara per al traspàs, perquè es pugui fer de manera "exemplar" i no descarrili al primer revolt. Fa un parell de setmanes, la vicepresidenta, Laura Vilagrà, i la consellera Capella van presidir una jornada de treball al Palau de Pedralbes, que donava continuïtat a la tancada de Montserrat, on es va dissenyar el pla per al traspàs de Rodalies. Més enllà de noms polítics, el paper dels tècnics serà cabdal per concretar els detalls. Fins ara, el Govern ha nomenat l'exconseller Pere Macias, fins ara responsable del Pla de Rodalies 2020-2030, com a comissionat per al traspàs i també s'han fet passos a mitjà i llarg termini per a la formació de maquinistes.
Una altra de les prioritats, prevista per aquest primer semestre, és crear l'empresa Rodalies de Catalunya. Serà una companyia pública amb participació de l'Estat i la Generalitat, en la qual la part catalana tindrà majoria. Per a prendre decisions estratègiques, però, caldrà una majoria reforçada i l'Estat tindrà dret de veto. La Generalitat s'imagina una empresa similar a Ferrocarrils. Ha de ser autònoma del Departament de Territori i el seu president no hauria de fer-ho compatible amb ser un alt càrrec del Govern. Així mateix, el caràcter mixt de Rodalies de Catalunya ha de ser temporal, mentre duri el traspàs. El Govern vol que l'Estat abandoni la companyia i que aquesta acabi sent 100% catalana un cop culmini el traspàs.
La comissió s'encarregarà de fer el seguiment polític i governamental del desplegament de l'acord. A partir d'avui es crearan els grups de treball tècnics, que abordaran els eixos principals que concreten l'acord: la creació de l'empresa mixta Rodalies de Catalunya, que substituirà Renfe; el finançament vinculat al traspàs, en què tindrà un paper important l'exsecretari general d'Economia, Josep Maria Vilarrúbia; l'anàlisi exhaustiva dels trams de via que passaran a estar sota el paraigua de la Generalitat; i també el traspàs del personal i de la resta d'infraestructures que afecten Rodalies.
L'acord fixa que, com a mínim, es traspassaran a la Generalitat trams de l'R1, R2 i R3. El compromís del govern espanyol és traspassar totes aquelles infraestructures que siguin de titularitat exclusiva de la Generalitat, començant per la línia del Maresme de l'R1, la línia Papiol - l'Hospitalet - Vic - Puigcerdà de l'R3 i la línia de Sant Vicenç de Calders de l'R2. La prioritat del Govern és traspassar primer les línies més "senzilles", les de passatgers que comencin i acabin a Catalunya. Amb les de mercaderies i que comencen o acaben fora del país calen més canvis legals i tràmits per segregar. En les comissions tècniques s'analitzarà tram per tram quins es poden traspassar i com.
El Govern fa temps que es prepara per al traspàs, perquè es pugui fer de manera "exemplar" i no descarrili al primer revolt. Fa un parell de setmanes, la vicepresidenta, Laura Vilagrà, i la consellera Capella van presidir una jornada de treball al Palau de Pedralbes, que donava continuïtat a la tancada de Montserrat, on es va dissenyar el pla per al traspàs de Rodalies. Més enllà de noms polítics, el paper dels tècnics serà cabdal per concretar els detalls. Fins ara, el Govern ha nomenat l'exconseller Pere Macias, fins ara responsable del Pla de Rodalies 2020-2030, com a comissionat per al traspàs i també s'han fet passos a mitjà i llarg termini per a la formació de maquinistes.
Els diners i l'empresa pública
"Aquest any han de passar coses importants", va dir Capella en la jornada de treball a Pedralbes. La constitució de la comissió política és la primera, però el Govern confia que es vagin fent passos endavant en aquests propers mesos. En el primer trimestre han d'estar constituïts i operatius els equips de treball per desplegar l'acord. La part catalana té especial interès a fiscalitzar els diners que s'han de destinar a Rodalies i que ha de posar l'Estat. Les partides previstes -per exemple, la del dèficit tarifari, que puja fins als 400 milions- s'ha d'incloure en els pressupostos generals de l'Estat, que encara es troben a les beceroles. Els recursos econòmics són clau i el Govern vol garantir-los, especialment en una infraestructura que ha patit un infrafinançament des de fa anys.Una altra de les prioritats, prevista per aquest primer semestre, és crear l'empresa Rodalies de Catalunya. Serà una companyia pública amb participació de l'Estat i la Generalitat, en la qual la part catalana tindrà majoria. Per a prendre decisions estratègiques, però, caldrà una majoria reforçada i l'Estat tindrà dret de veto. La Generalitat s'imagina una empresa similar a Ferrocarrils. Ha de ser autònoma del Departament de Territori i el seu president no hauria de fer-ho compatible amb ser un alt càrrec del Govern. Així mateix, el caràcter mixt de Rodalies de Catalunya ha de ser temporal, mentre duri el traspàs. El Govern vol que l'Estat abandoni la companyia i que aquesta acabi sent 100% catalana un cop culmini el traspàs.