El Consell Europeu ha acordat aquest dijous una reforma de la llei electoral de la Unió Europea que podria deixar sense representació al Parlament Europeu a partits com ERC, el PDECat, el PNB o Bildu. El pacte, assolit a nivell d'ambaixadors dels 28 estats membres i que encara requereix l'aprovació definitiva de l'Eurocambra, pretén instaurar un llindar mínim d'entre el 2% i el 5% dels vots per aconseguir un escó a les circumscripcions d'on en surten més de 35.
La mesura també s'aplicaria als estats membres que voten en circumscripció única, com és el cas de l'Estat espanyol. “Ens oposem a aquesta mesura perquè atempta contra la pluralitat i la diversitat ideològica. Esperem que el Parlament Europeu no li doni suport i nosaltres treballarem perquè sigui així”, ha assegurat l'eurodiputat d'ERC, Josep-Maria Terricabras, negociador pel grup Verds/ALE en la reforma de la llei electoral europea.
A diferència de les eleccions autonòmiques o estatals, a les europees Espanya es comptabilitza com a circumscripció única, de manera que els partits nacionalistes o més petits ja s'han agrupat, tradicionalment, en coalicions més àmplies per aglutinar majors percentatges de vot. Tot i això, la imposició d'un llindar mínim, que l'Estat hauria de decidir si situar en un percentatge entre el 2% i el 5%, podria dificultar-los encara més aconseguir escons.
De fet, si la mesura d'un llindar mínim del 5% s'hagués aplicat a les eleccions europees del 2014, ERC, que ara té dos seients a l'Eurocambra, no hagués aconseguit representació, perquè va assolir un 4% dels vots al conjunt de l'Estat, mentre que el PDeCAT, que va presentar-se conjuntament amb el PNB, hagués entrat pels pèls, amb un 5,42%, però els seus socis bascos probablement s'haguessin quedat fora. Amb un llindar del 2%, la coalició Primavera Europea, on es presentava Compromís, no hagués pogut, tampoc, aconseguir representació al Parlament Europeu, mentre que el BNG i Bildu, que ja s'han repartit el mandat aquesta legislatura, haurien superat el llindar per ben poc, amb un 2,08%.
Ara, l'acord del Consell per imposar un mínim de vots necessita el suport de la majoria del Parlament Europeu. En tot cas, els eurodiputats no esperen que s'apliqui a temps per a les eleccions de l'any vinent, i les primeres en què es podria introduir serien les del 2024.
Els eurodiputats d'ERC i PDECat, en perill per una nova llei electoral
El Consell d'Europa acorda una reforma que pretén instaurar un llindar mínim d'entre el 2% i el 5% per aconseguir representació al Parlament Europeu
ARA A PORTADA
-
Els regidors del PSC de Ripoll es rebel·len contra la direcció pel cessament: «És una decisió unilateral» Bernat Surroca Albet
-
Trituradora de regidors a Ripoll: set dels onze rivals d'Orriols ja han plegat Lluís Girona Boffi | Arnau Urgell i Vidal
-
«Amb el cor a mil»: Rosalía, emocionada, torna a casa i triomfa amb un espectacle sense precedents Laura Vilalta
-
Barcelona s'entrega a Rosalía i ella s'emociona en català: «No volia plorar tan aviat, hòstia!» Laura Vilalta | Neus Climent
-
Publicat el
07 de juny de 2018 a
les 17:02
Et pot interessar
-
Política El govern espanyol endureix els requisits per accedir a la regularització de migrants
-
Política
Xavier Trias defensa la sociovergència: «A Catalunya li aniria bé»
-
Política
Lliçons hongareses per a PP, Vox i Aliança Catalana
-
Política
Les dues candidatures a la federació d'ERC Barcelona superen els avals necessaris
-
Política
Tatxo Benet descarta ser el candidat de Junts a l'alcaldia de Barcelona
-
Política
Junqueras pressiona amb patronals i sindicats pel consorci d'inversions
