El Consell Europeu ha acordat aquest dijous una reforma de la llei electoral de la Unió Europea que podria deixar sense representació al Parlament Europeu a partits com ERC, el PDECat, el PNB o Bildu. El pacte, assolit a nivell d'ambaixadors dels 28 estats membres i que encara requereix l'aprovació definitiva de l'Eurocambra, pretén instaurar un llindar mínim d'entre el 2% i el 5% dels vots per aconseguir un escó a les circumscripcions d'on en surten més de 35.
La mesura també s'aplicaria als estats membres que voten en circumscripció única, com és el cas de l'Estat espanyol. “Ens oposem a aquesta mesura perquè atempta contra la pluralitat i la diversitat ideològica. Esperem que el Parlament Europeu no li doni suport i nosaltres treballarem perquè sigui així”, ha assegurat l'eurodiputat d'ERC, Josep-Maria Terricabras, negociador pel grup Verds/ALE en la reforma de la llei electoral europea.
A diferència de les eleccions autonòmiques o estatals, a les europees Espanya es comptabilitza com a circumscripció única, de manera que els partits nacionalistes o més petits ja s'han agrupat, tradicionalment, en coalicions més àmplies per aglutinar majors percentatges de vot. Tot i això, la imposició d'un llindar mínim, que l'Estat hauria de decidir si situar en un percentatge entre el 2% i el 5%, podria dificultar-los encara més aconseguir escons.
De fet, si la mesura d'un llindar mínim del 5% s'hagués aplicat a les eleccions europees del 2014, ERC, que ara té dos seients a l'Eurocambra, no hagués aconseguit representació, perquè va assolir un 4% dels vots al conjunt de l'Estat, mentre que el PDeCAT, que va presentar-se conjuntament amb el PNB, hagués entrat pels pèls, amb un 5,42%, però els seus socis bascos probablement s'haguessin quedat fora. Amb un llindar del 2%, la coalició Primavera Europea, on es presentava Compromís, no hagués pogut, tampoc, aconseguir representació al Parlament Europeu, mentre que el BNG i Bildu, que ja s'han repartit el mandat aquesta legislatura, haurien superat el llindar per ben poc, amb un 2,08%.
Ara, l'acord del Consell per imposar un mínim de vots necessita el suport de la majoria del Parlament Europeu. En tot cas, els eurodiputats no esperen que s'apliqui a temps per a les eleccions de l'any vinent, i les primeres en què es podria introduir serien les del 2024.
Els eurodiputats d'ERC i PDECat, en perill per una nova llei electoral
El Consell d'Europa acorda una reforma que pretén instaurar un llindar mínim d'entre el 2% i el 5% per aconseguir representació al Parlament Europeu
ARA A PORTADA
Publicat el 07 de juny de 2018 a les 17:02
Et pot interessar
-
Política Mas es querella contra Fernández Díaz, Cospedal i l'empresa israeliana NSO per l'operació Catalunya i l'espionatge amb Pegasus
-
Política El Govern anuncia un primer paquet d'ajudes per combatre els aranzels de Trump
-
Política Sánchez acusa el PP d'utilitzar un «delicte» com la filtració dels WhatsApp per intentar tombar-lo
-
Política Ultres amb micròfon
-
Política El Pacte Nacional per la Llengua en imatges
-
Política «Va ser difícil de nassos»: els passos al costat (forçats) de Mas i Urkullu