El Congrés dels Diputats va rebutjar ahir amb els vots del PSOE, el PP i UPyD la tramitació d'una proposició de Llei de CiU que reclamava el traspàs de les competències de l'Aeroport del Prat a Catalunya perquè aquestes hi participessin de forma "majoritària i determinant". El text va obtenir el suport d'ERC, ICV, PNB, IU, BNG, Na-Bai i CC.
El diputat del PSC Francesc Vallès va acusar a la Federació d'haver presentat la proposta per motius "electoralistes", mentre que el diputat de CiU Pere Macías va afirmar que la proposta és una "alternativa" al model que el ministre Blanco preveu presentar al Congrés.
La proposta de CiU reclamava el traspàs de les competències a Catalunya, des de les facultats de legislació en matèria dels seus aeroports al control de l'espai aeri, l'ordenació del trànsit i el transport aeri i les competències executives.
En concret, apostava per la constitució d'una entitat autònoma gestora on la Generalitat tingués el 40% de l'accionariat, l'Estat un altre 40% i els ajuntaments i les organitzacions empresarials un 10% cadascun.
La seva proposta està lluny de l'esquema que Foment sotmetrà a debat a la cambra baixa, un model que manté els aeroports sota el control d'AENA però cedeix capacitat decisòria a les administracions autonòmiques i locals en qüestions clau de la gestió dels aeroports.
La proposta del govern, un 70% de poder a l'Estat
Blanco proposa la creació d'una nova societat que gestionarà els aeroports on un 70% del capital serà de l'Estat, i un 30% de la mà privada. D'aquesta societat en sortiran filials per a aeroports amb un volum alt de trànsit (Barcelona i Madrid) on un 51% del consell d'administració estarà nomenat per l'Estat, un 39% pels organismes territorials (CCAA, ajuntaments i cambres de comerç) i un 10% per les empreses privades.
CiU: "Aena és un bunker funcionarial"
El diputat de CiU Pere Macias va recordar que l'Estat és "l'únic país desenvolupat del Món on es gestiona els aeroports amb aquest model terriblement centralitzat" i on "no hi ha lloc perquè intervinguin ni les CCAA, ni la societat civil, ni els sindicats, ni els empresaris, ni els ciutadans". "Ningú pot intervenir en aquestes espècie de bunker funcionarial que és AENA", va afirmar abans de denunciar la "deslleialtat" d'aquest organisme vers els esforços que s'han fet des de Catalunya.
ICV : "És un model opac"
Un criteri compartit pel portaveu d'ICV al Congrés, Joan Herrera, que va recordar que el model aeroportuari de l'Estat és "insòlit" a Europa. Un model "opac, centralitzat i ineficient", va afirmar, que ara Foment vol "privatitzar" sota l'excusa de la "proximitat" tot mantenint alhora el "monopoli" de l'administració central.
PSC:"Electoralisme"
Per contra, el diputat socialista Francesc Vallès (PSC) va descartar el suport del seu grup a una proposta que CiU "no s'havia atrevit a plantejar mai quan manava el PP". Segons Vallès, CiU va fer un "flac favor a Catalunya" buscant controvèrsia en clau "electoral" i amb "poc afany constructiu". El seu únic objectiu, va afirmar, és "confondre sobre l'autèntica voluntat del govern espanyol de complir amb Catalunya", perquè en poques setmanes hi haurà sobre la taula del Congrés la proposta de nou model aeroportuari que ha preparat Foment.
Tot i que els populars comparteixen la idea de CiU que AENA "fa aigües", van votar en contra d'una iniciativa que suposaria una "ruptura unilateral i en exclusiva" del model aeroportuari espanyol en favor de Catalunya.
El cas d'Emirates
Macias va denunciar un cas de "deslleialtat" per part d'AENA vers el Comitè de noves rutes aèries de Barcelona, que va contactar amb la companyia Emirates i va aconseguir es posessin en marxa dos vols de càrrega entre Orient Mitjà i l'Aeroport del Prat. Segons Macias, el comitè mantenia contactes amb Emirates per establir una ruta de passatgers a Barcelona, però AENA va demanar que els cedissin el paper negociador amb un resultat nefast per a Catalunya. Les dues rutes de càrrega han acabat a Saragossa, i el vol de passatgers a Madrid.