Els sindicats giren la crisi contra CiU

Els mossos xifren la participació en 15.000 persones i els sindicats en 200.000 a la manifestació "Prou retallades"

Publicat el 14 de maig de 2011 a les 12:23
Capçalera de la manifestació. Foto: Jordi Borràs

Sindicats, oposició, organitzacions veïnals, sanitàries, ecologistes, ampes, escoles, auxiliars sanitaris, metges, infermeres, mestres, bombers, funcionaris i treballadors Adigsa i Parcs  han omplert aquest dissabte des de la plaça Catalunya passant fins a la Via Laietana amb parada i fonda davant del Parc de la Ciutadella.

La convocatòria tenia com objectiu protestar contra les retallades pressupostàries anunciades per la Generalitat, amb especial atenció a les referents a la sanitat i l'ensenyament. La manifestació ha estat multitudinària, però el ritual del ball de xifres no permeten concretar cap xifra. Els mossos computen unes 15.000 persones, 30.000 segons la Guàrdia Urbana i els sindicats en 200.000.

De res ha servit la crida emesa divendres pel Govern per reorientar la manifestació cap el govern central per la seva "gasiveria" a l'hora de complir els seus compromisos financers amb Catalunya. Els sindicats s'han mantingut en els seus tretze i han orientat el tret de les pancartes i consignes contra l'executiu català. De fet, el manifest que s'ha llegit al final de la manifestació acusava al Govern de "desballestar els drets adquirits i l'estat del benestar" i "afavorir l'interès dels mercats financers". És més, culpava l'executiu d'Artur Mas de "mercantilització dels serveis públics i de concertar el drets". La conclusió, el tagline de la protesta, girar la crisi contra l'executiu de CiU.

Les consignes

"Prou retallades" ha estat la consigna més repetida, però la diversitat de col·lectius que s'han manifestat ha ofert un ventall de divises principalment escrites contra el Govern. "Boi, dimissió"; "Mas, dimissió"; "Falta pa per tant xoriço"; "Volem la sisena hora a la pública"; "Martorell necessita un nou hospital"; "Hereu, els bombers estem en lluita"; "Mans enlaire! Això és un atracament!"; "No és una crisi, és una estafa"; "El tripartit va començar, CiU remata"; "indignació"; "partits i sindicats aneu a la merda!" i "Contra els majoristes farmacèutics" han estat alguns dels lemes corejats.

Polítics a peu de carrer

La marxa, que ha sortit de la plaça de Catalunya, s'ha convocat en ple equador de la campanya electoral per a les municipals i només dues setmanes després de la manifestació del dia del Treballador. Hi han participat també  representants dels principals partits polítics de la oposició. En aquesta biosfera han participat de la marxa el politburó d'ICV-EUiA, amb Joan Herrera al capdavant; el sanedrí d'ERC amb Jordi Portabella i Joan Ridao; alguns diputats del PSC com Joan Ferran i fins i tot diputades del PP com Eva García i Maria de los Llanos de Luna.