"Aquest cop va de debò". Amb aquestes paraules el conseller de Presidència, Albert Dalmau, ha donat el tret de sortida a la reforma de l'administració de la Generalitat. El Govern ha posat en marxa aquest dimecres la comissió d'experts conformada per 68 membres independents, de perfil acadèmic i de referència en el seu sector, que tenen l'encàrrec de presentar propostes i actuacions per a una "transformació ambiciosa".
La Comissió d'experts per a la definició de l'estratègia de transformació de l'administració de la Generalitat i la millora dels serveis públics (CETRA) estarà presidida per Carles Ramió, catedràtic de ciència política i de l'administració de la Universitat Pompeu Fabra. Aquest comitè es divideix en 12 subgrups presidits per diferents perfils i que sumen aquest total de 68 experts independents, però que també tindran línia directa amb experts interns de la Generalitat.
Activem la reforma de l’Administració. La ciutadania mereix uns serveis públics propers i tràmits àgils.
— Albert Dalmau Miranda (@AlbertDalmau) November 20, 2024
Som ambiciosos i concrets amb els processos que cal reimaginar. Protegim i reforcem la funció pública.#ReformaAdministració#MilloraServeisPúblics#ElGovernDeTothompic.twitter.com/j8AQVV6I59
Tots ells tenen deu mesos per analitzar quins canvis requereix l'administració i hauran de presentar un informe que analitzaran tots els departaments del Govern. "És el procés més gran engegat mai per a la reforma dels serveis públics a Catalunya", han apuntat des de l'executiu, que des del 8 d'octubre que va anunciar la reforma assegura que ja ha fet els primers passos.
Ramió ha explicat que nou dels 12 subgrups ja s'han posat en marxa i ha celebrat que es donen les millors condicions perquè el procés s'assoleixi amb èxit: "Hi ha motivació política, recursos i una presència dels millors experts del país". El catedràtic ha demanat temps i ha recordat que altres intents de reforma van fracassar per aquest motiu: "Ens deien que havíem de fer en dos mesos una cosa que no havien abordat en quaranta anys".
Primer objectiu: conèixer l'experiència de la ciutadania
En paral·lel a la feina del comitè d'experts, el Govern ha posat en marxa una sèrie de mesures per entendre quina és l'experiència de l'usuari amb els processos actuals. Per això ha identificat quins són els deu tràmits que generen més dificultats avui dia i es planteja, sense concretar els canvis, introduir millores d'usabilitat i de disseny.
En la mateixa línia, el Govern oferirà una enquesta sobre serveis digitals als ciutadans que facin un tràmit amb l'administració en els pròxims tres mesos. Com que cada mes hi ha 40.000 sol·licituds, l'executiu es planteja obtenir un total de 120.000 respostes a final d'any. A banda, s'activarà un nou sistema de valoració dels serveis que "retroalimenti" els resultats de la primera enquesta.
Per últim, la Generalitat ha anunciat un nou observatori de l'administració digital, que es posarà en marxa abans que acabi l'any i que vol fer partícip a la ciutadania sobre l'evolució de l'administració pública a nivell digital. Què vol dir això? Doncs l'executiu assegura que hi haurà un espai on es publicaran indicadors sobre els tràmits disponibles, les dades i serveis més consultats o el nombre d'incidències registrades.