La Comissió Europea apostarà pel corredor mediterrani

Brussel·les descartarà la travessia central tot i ser prioritària pels governs espanyol i francès

Publicat el 05 d’octubre de 2011 a les 06:32
Els esforços dels presidents dels Països Catalans no han estat en va. Foto: ACN

Els Països Catalans tindran corredor mediterrani. La Comissió Europea ha descartat finalment la travessia central dels Pirineus, segons ha revelat a alguns eurodiputats, i aposta per prioritzar l'eix ferroviari de mercaderies Barcelona-València fins a Cartagena.

L'eurocomissari de Transports, Siim Kallas, no ho farà públic fins al 19 d'octubre, però a l'Eurocambra ja han pogut veure el seu mapa de prioritats: tot i la pressió del govern espanyol, amb el ministre Blanco fins i tot fent campanya a París, Brussel·les ha esborrat la travessia que obligaria a foradar els Pirineus per connectar Madrid i Saragossa amb França esquivant Catalunya. I hi ha dibuixat dos corredors, el mediterrani i l'atlàntic.

Prioritari, aquest cop, significa obligatori: abans del 2030 els ports catalans i valencians hauran d'estar connectats per tren de mercaderies amb el centre i el nord d'Europa. La Comissió Europea preveu subvencionar la construcció dels corredors mediterrani i atlàntic, al País Basc, amb prop de 32.000 milions d'euros, entre el 2014 i el 2020, i encara 10.000 milions extra en fons de cohesió (tot i que el govern espanyol s'hauria d'afanyar i fer les obres abans del 2015 si els vol cobrar).



L'eix Madrid-Saragossa-Tolosa quedarà fora de la xarxa transeuropea bàsica i no rebrà ni un euro dels fons comunitaris, segons el mapa que la direcció general de Transports de la CE ha mostrat a representants dels grups polítics de l'Eurocambra. Si Espanya i França el volen construir l'hauran de pagar íntegrament o buscar finançament privat. Andalusia també queda fora del corredor mediterrani: la connexió dels ports de Barcelona, Tarragona i València morirà a Cartagena, a Múrcia, i no arribarà més al sud, tot i que Ferrmed havia demanat estendre l'eix fins a Algesires, passant per Almeria i Màlaga.



Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears i Múrcia concentren la meitat de la població i el PIB de l'Estat, el 50% de la seva producció agrícola, el 55% de la producció industrial, gairebé el 60% del tràfic terrestre de mercaderies, més del 65% del tràfic marítim i un 60% de les exportacions i el turisme. Kallas vol mantenir en secret fins el 19 d'octubre la seva decisió, que ha pres basant-se en criteris d'eficiència econòmica i mediambiental, però ja ha començat a informar-ne alguns eurodiputats amb què després haurà de negociar. "Un diputat ha estat avui a la Comissió hi ha vist el mapa: cau la travessia central dels Pirineus i el corredor BCN-VAL és prioritari, ha confirmat a Twitter l'eurodiputat de CiU, Ramon Tremosa. "Així la visita de Blanco a París, i el comunicat del govern espanyol, del passat dimecres buscava salvar la cara davant l'electorat aragonès", ha piulat.



Els presidents català, valencià, balear i murcià, Artur Mas, Alberto Fabra, José Ramón Bauzá i Ramon Luis Valcárcel, van fer lobby pel corredor mediterrani a Brussel·les el passat 21 de setembre. Però el ministre espanyol de Foment, José Blanco, va apostar una setmana després per la travessia central dels Pirineus, viatjant fins a París per signar una declaració conjunta de suport amb el seu homòleg francès, Thierry Mariani.