La Comissió Europea ha dictaminat que Espanya no ha pres les mesures efectives per reduir el dèficit i ha iniciat el procés per multar-la. El dèficit públic de l'Estat va assolir l'any passat el 5% del PIB (sense comptar amb les ajudes al sistema financer), malgrat el compromís adquirit amb l'executiu comunitari de reduir-lo fins al 4,2%. El procés que s'ha engegat aquest dijous podria acabar amb una sanció de 2.200 milions d'euros, a mitjan agost, i amb una suspensió dels fons estructurals a partir del gener de 2017.
Brussel·les critica que, des del 2014, el govern de Mariano Rajoy va fer un "esforç fiscal molt més baix del recomanat" i assenyala que l'any següent la rebaixa de l'IRPF i les desviacions en despesa "van empitjorar el balanç estructural". En concret, la CE assegura que la baixada d'impostos "va implicar una pèrdua d'ingressos de gairebé el 0,4% del PIB".
El termini de negociacions i al·legacions per a la multa pot implicar que, de fet, no hi hagi una decisió definitiva fins després de l'estiu. La Comissió Europea també ha iniciat el procés per multar Portugal, que havia de tancar el 2015 amb un dèficit del 2,5% però va desviar-se fins al 4,4%.
El vicepresident de la Comissió Europea i responsable de l'Euro i el Diàleg Social, Valdis Dombrovskis, ha reconegut que tant Espanya com Portugal han fet "grans ajustos pressupostaris i importants reformes" des de l'inici de la crisi, però ha advertit que "últimament s'han desviat del camí de correcció del dèficit excessiu". Dombrvoskis ha dit que la CE està "disposada a col·laborar amb les autoritats espanyoles i portugueses" per definir "el millor camí a seguir".
La Comissió Europea inicia el procés per multar Espanya per dèficit excessiu
El dèficit públic de l'Estat va assolir l'any passat el 5% del PIB
Ara a portada
-
Societat Més romana que espanyola: l'Església catalana, davant del Vaticà post-Francesc Pep Martí i Vallverdú
-
Internacional «Vladímir, para!»: Trump exigeix a Putin que signi ja un acord de pau després de l'atac rus a Kíiv Redacció
-
-
-
Política Un altre triple salt mortal de Sánchez: fer de la necessitat virtut amb la despesa militar Tania Tapia Díaz
Publicat el 07 de juliol de 2016 a les 14:40
Et pot interessar
-
Política La Fiscalia Superior de Catalunya diu que ha actuat «raonablement ràpid» en les peticions d'amnistia a independentistes
-
Política Foment carrega contra Illa per pactar amb la CUP un «atemptat» contra la propietat privada
-
Política La defensa de la llengua es fa un lloc per Sant Jordi
-
Política Centenars de persones es manifesten al centre de Barcelona en defensa del català: «La nostra llengua no es toca»