La crisi alentirà la posada en funcionament dels nous serveis socials

Publicat el 01 d’octubre de 2008 a les 06:00

La crisi econòmica ha centrat bona part de les dues hores de discurs de Montilla davant de la cambra catalana. El president de la Generalitat ha afirmat que la crisi és de "diagnòstic obert" i de "pronòstic greu" i ha assegurat que les famílies i les empreses catalanes en patiran les conseqüències. Ara bé, també ha destacat que Catalunya no viurà situacions similars a les del Regne Unit o Bèlgica, on ha fet falta salvar diverses entitats financeres.

Segons Montilla, la crisi pot afectar el ritme d'aplicació dels nous serveis socials que vol posar en marxa el Govern. El president de la Generalitat ha explicat que caldrà "reprogramar i planificar" les fases d'aplicació d'aquestes prestacions, però ha afegit que "ho farem tot, però potser més a poc a poc del que voldríem". Montilla s'ha compromès a ajudar les persones que es trobin en una situació difícil.

El president del govern, però, també ha retret a José Luis Rodríguez Zapatero que prendre decisions en polítiques socials a escala estatal sense proporcionar la "corresponent contrapartida" econòmica a la Generalitat. Montilla ha assegurat que no es pot continuar per aquest camí i que "caldrà acabar amb una determinada manera d'actuar".


 Crèdits a la formació

Un dels col·lectius que pot patir més les conseqüències de la crisi són els treballadors que es quedin a l'atur. En aquest sentit, Montilla ha anunciat crèdits sense interessos per a la formació dels aturats. La partida que es destinarà a aquest concepte és de 100 milions d'euros. A partir de l'1 de desembre qualsevol persona sense feina podrà sol·licitar com a màxim 5.000 euros per cobrir les seves necessitats formatives, uns diners que caldrà tornar en el termini de sis anys i sense interessos.

Encara sobre formació, Montilla ha anunciat que es faran proves als estudiants de sisè de primària per saber amb quin nivell abandonen Primària i s'endinsen a Secundària. 

 Toc d'atenció a CiU

Tal com estava previst, Montilla no ha dedicat gaire temps a parlar de finançament, però sí que s'hi ha referit. El president de la Generalitat ha assegurat que no signarà un mal acord de finançament, però ha avisat CiU que no vulgui rendibilitzar la frustració. El president de la Generalitat ha reclamat un esforç per aconseguir la unitat dels partits en una proposta de finançament i ha emplaçat a fer "les correccions que facin falta" per aconseguir un text que satisfaci el tripartit i CiU. Montilla ha assegurat que el govern treballarà tant com faci falta per aconseguir un bon model per a Catalunya, però també ha afirmat que quan hi hagi una proposta que satisfaci els executius espanyol i català l'acceptarà i la defensarà fins a les últimes conseqüències.

El Debat de Política General es reprendrà aquest dimecres al matí amb la intervenció dels portaveus dels grups parlamentaris.