Renfe tindrà un pressupost a Catalunya de 179,6 milions -99,1 milions, el 2018-, mentre que les inversions de Ports de l'Estat són de 131 milions -95,4 milions, l'any passat-. Per altra banda, el ministeri de Foment -que s'encarrega, per exemple, de les carreteres- hi destinarà directament 124,9 milions, mentre que Infraestructures de transport terrestre, 97,6 milions més, i Enaire -l'antiga Aena, que gestiona aeroports-, 99,5 milions.
Les promeses de Sánchez
El govern espanyol tenia previst prometre una inversió que complís amb la disposició addicional tercera de l'Estatut -que es refereix a les infraestructures- i, per tant, proper al percentatge del PIB que representa Catalunya respecte el total de l'Estat, el 19,2%. Així ho va avançar NacióDigital i ho va confirmar la mateixa ministra d'Hisenda, María Jesús Montero. Al final ha quedat a prop amb el 18,1% que es preveu. Una previsió, de fet, que el Tribunal Constitucional va convertir en orientativa a la seva sentència de 2010 i que tan sols es va complir en el primer any de vigència.
Fonts del ministeri d'Hisenda sumen a aquestes quantitats la transferència de 200 milions a la Generalitat acordada en la reunió de la Comissió Mixta d'Afers Econòmics de finals de setembre. Aquest seria el primer dels tres pagaments per abonar el deute de la disposició addicional tercera del 2008, que ascendeix a 759 milions d'euros. Malgrat tot, aquesta quantitat no s'hauria de computar com a inversió del 2019, ja que precisament serveix per complir la previsió de l'Estatut de nou anys abans.