L’Estat es quedarà finalment amb les autopistes en fallida i en risc de liquidació, s’arribi o no a un acord amb els bancs creditors de les vies, que suporten actualment un deute d’uns 3.400 milions d’euros, segons ha assegurat el ministre de Foment, Íñigo de la Serna.
“Les autopistes revertiran a l’Estat i l’Estat decidirà com gestionar-les”, ha indicat el titular, el qual ha garantit que el principal objectiu és que les infraestructures “segueixin operatives i els ciutadans puguin seguir utilitzant-les”.
No obstant això, De la Serna assegura que està en contacte amb els bancs creditors de les vuit vies amb la finalitat de buscar un acord “que faciliti” el seu rescat.
“Estem intentant negociar amb els bancs per veure si és possible un acord que faciliti les coses, però és complicat, és molt difícil, perquè moltes entitats han venut el seu deute”, ha detallat el ministre en declaracions a TVE.
Segons ha declarat en diverses ocasions, el ministre pretén reprendre el pla de rescat que l’anterior equip de Foment va plantejar el març del 2014 i que llavors no va fructificar. La proposta passa perquè l’Estat, a través del Ministeri, assumeixi les autopistes, després d’aplicar una quitança del 50% del seu deute i titularitzar la resta del passiu en un bo a trenta anys.
Així, el nou titular de Foment reconeix que el seu Departament haurà de quedar-se amb les autopistes. De fet, en el cas de dues de les vies radials de Madrid, l’R-3 i l’R-5, el Ministeri haurà d’assumir-les abans de juliol del 2017, segons l’acord que va arribar amb el jutge que el passat mes de maig va dictar liquidació “sense efectes suspensius” de les autopistes.
Moratòria de sis mesos
No obstant, en l’actualitat, els jutges han oberta una moratòria de sis mesos, abans d’abordar nous processos de liquidació a altres vies, amb la finalitat de donar marge a la negociació. També pretén donar temps que l’Audiència Provincial de Madrid es pronunciï sobre els recursos que Foment va elevar contra els primers autos de liquidació.
A la resta d’autopistes que estan en fallida o en liquidació són les altres dues radials, l’R-2 i l’R-4, la Madrid-Toledo, l’Ocanya-La Roda, la Cartagena-Vera i l’M-12 Eix Aeroport, que uneix la capital amb Barajas.
Els sobrecostos que van registrar en l’expropiació dels terrenys sobre els quals es van construir la passada dècada i la caiguda dels seus trànsits durant la crisi van constituir les principals causes de la seva fallida.
Urtasun reclama a la CE que investigui
L’eurodiputat d’ICV, Ernest Urtasun, ha demanat a la Comissió Europea que investigui el rescat imminent de les nou autopistes de peatge en fallida a l’Estat, ja que considera que podria tractar-se d’un ajut d’estat il·legal. "Creiem que un rescat amb diners públics de 5.000 milions d’euros és absolutament inadmissible. Quan les grans empreses concessionàries exploten infraestructures lucratives no es plantegen repartir els beneficis. En canvi, quan un projecte els genera pèrdues, se’l treuen de sobre i el conjunt de la ciutadania ha d’assumir la despesa", ha lamentat Urtasun. L’eurodiputat ha presentat una pregunta parlamentària a la CE perquè determini si l’ajut vulneraria les normes de la UE.
L'Estat rescatarà les autopistes espanyoles en fallida
El ministre Ãñigo de la Serna assegura que “les autopistes revertiran a l’Estat i l’Estat decidirà com gestionar-les” | El principal objectiu és que les infraestructures “segueixin operatives i els ciutadans puguin seguir utilitzant-les”
ARA A PORTADA
Publicat el 12 de desembre de 2016 a les 15:45
Et pot interessar
-
Política Un relleu a Junts que va més enllà de les municipals
-
Política El PP s'indigna per una activitat de «tir al feixista» a la festa major de la UPF
-
Política Illa defensarà la «diversitat» i la necessitat de «sumar capacitats» a la conferència de presidents
-
Política Segones Creus de Sant Jordi del postprocés: «Cal que insistim en allò que ens uneix»
-
Política Els canvis fiscals no inquieten (per ara) els promotors del Hard Rock
-
Política El Parlament investigarà les irregularitats i els casos de violència sexual a la DGAIA