El magistrat del Tribual Suprem Pablo Llarena ha plantejat portar el cas de les euroordres contra Carles Puigdemont, Toni Comín, Clara Ponsatí i Lluís Puig al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) després que la justícia belga hagi denegat l'extradició de l'exconseller de Cultura. Llarena vol fer una qüestió prejudicial a la justícia europea sobre el funcionament de les euroordres amb la finalitat de poder "establir criteris estables que condueixin a la decisió de mantenir, retirar o emetre" noves ordres de detenció contra tots o alguns dels processats en la causa en qüestió.
En la providència dictada avui, de dues pàgines, Llarena ha donat tres dies a les parts perquè presentin al·legacions sobre la necessitat de preguntar al TJUE sobre l'abast de les euroordres i les raons per denegar-les, d'acord a la Decisió Marc 2002/584/JAI. El magistrat també demana a les parts que informin sobre el contingut de la qüestió o qüestions que s'haurien de formular als jutges europeus.
La decisió del magistrat instructor de la causa del procés arriba després que el Comitè d'Afers Jurídics del Parlament Europeu hagi votat a favor de retirar al immunitat dels tres eurodiputats independentistes. El ple de l'Eurocambra haurà de decidir el 8 de març si decideix finalment aixecar aquesta protecció a Puigdemont, Comín i Ponsatí. Si això passa, el Suprem podrà reactivar les euroordres i el cas es podrà abordar des de la justícia belga i escocesa. En aquest context, Llarena ha plantejat la necessitat de preguntar al TJUE sobre el funcionament de les euroordres, unes setmanes després que la justícia rebutgés entregar Puig a Espanya.
El cas de Puig va suposar un dur revés per al Suprem. La justícia belga va concloure que l'alt tribunal espanyol no era competent per reclamar l'extradició de l'exconseller i la Fiscalia va descartar presentar-hi recurs, fet que va convertir la decisió en ferma. La defensa de Puigdemont, Comín i Ponsatí confia que, en cas que la justícia analitzi aquests altres casos, acabarà prenent la mateixa decisió que en el cas de Puig i rebutjant la competència del Suprem en aquesta causa.
Llarena planteja portar a la justícia europea l'euroordre contra Puigdemont
El jutge del Suprem vol que el TJUE determini el funcionament de les ordres de detenció després de la negativa de Bèlgica a extradir Lluís Puig
Publicat el 25 de febrer de 2021 a les 13:10
Actualitzat el 25 de febrer de 2021 a les 16:47
Et pot interessar
-
Política Junts insta Feijóo a reunir-se amb Puigdemont a Waterloo si vol abordar el futur de la legislatura
-
Política L'ANC aprova la reforma dels estatuts i desactiva els crítics
-
Política Javier Cercas demana la dimissió de Pedro Sánchez a «El País»
-
Política Feijóo revifa la moció de censura i torna a temptejar els socis de Sánchez
-
Política José Luis Rodríguez Zapatero, el lampista «bo»
-
Política Cerdán a la presó, Zapatero amb Puigdemont: qui guanya i qui perd amb el terratrèmol al PSOE?
ARA A PORTADA