Mas: «A Catalunya, el més espavilat és el més aplaudit»

Insta els catalans a combatre el frau i a assolir els màxims nivells de transparència

Publicat el 09 de desembre de 2011 a les 12:45
Miguel Ángel Gimeno, Daniel de Alfonso, Artur Mas, Lluís Corominas i Teresa Compte, aquest divendres a la seu de l'Oficina Antifrau de Catalunya (AOC). Foto: ACN.

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha alertat avui que a Catalunya hi ha una tradició "centenària" consistent en què "el més espavilat és el més aplaudit". Per lluitar contra això, ha recordat que hi ha nombroses institucions implicades en la lluita antifrau, i les ha instat a totes a lluitar contra el frau i la corrupció, perquè Catalunya encara no té el màxim "nivell de transparència i honestedat". A més, ha considerat que en temps de crisi econòmica, aquesta exigència encara és més necessària.

Mas ho ha dit després de la signatura d'un compromís de lluita contra la corrupció per part del Govern, el Parlament, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, la Fiscalia Superior de Catalunya i l'Oficina Antifrau, que s'han congratulat pel document signat i han reafirmat la seva voluntat de millorar aquesta batalla.

En l'acte, ha volgut destacar la presència dels tres poders -legislatiu, executiu i judicial-, a més de la fiscalia i l'Oficina Antifrau de Catalunya (OAC), cosa que simbolitza el compromís conjunt de lluitar contra el frau i la corrupció. Segons ell, aquesta lluita és "permanent". Tot i que ha opinat que Catalunya no és un país corrupte, sí que ha admès que no està situada en els màxims nivells de transparència i honestedat. Per això, s'ha de fixar en els "millors", en altres països on per tradició i normes no hi ha tants casos de corrupció i frau.

Però, a més, ha dit que la corrupció i el frau tenen un valor econòmic, que en època d'ajustos pressupostaris encara és més greu. Mas ha fet referència a la cimera de la Unió Europea que se celebra aquests dies per exemplificar que Catalunya ha de donar exemple i complir estrictament les normes pressupostàries perquè li convé "formar part del grup dels millors".

El frau i la corrupció, "amenaça terrorífica"

El director de l'OAC, Daniel de Alfonso, ha dit que el frau i la corrupció són una "amenaça terrorífica" per la democràcia, ja que la malfereix i erosiona els serveis públics. Segons ell, el millor antídot contra això és la instauració d'una cultura institucional basada en l'ètica i les bones pràctiques, que han de practicar totes les institucions. Per això, actes com el d'aquest dilluns, amb totes les institucions presents, "donen tranquil·litat a la ciutadania".

Però a més del sector públic, De Alfonso ha fet una crida a les empreses privades perquè es desprenguin de "pors i recels" i denunciïn les males pràctiques. De fet, pel director de l'OAC, la crisi econòmica actual està causada per l'avarícia, que és fruit també del frau i la corrupció. Per últim, ha fet una crida als mitjans de comunicació perquè denunciïn les conductes fraudulentes.

"Hi ha una part del sistema corrupta"

El president del TSJC, Miguel Ángel Gimeno, ha explicat que la corrupció es contagia i s'adapta al sistema. Segons ell, a Catalunya no hi ha una corrupció sistèmica, però sí ordinària, "hi ha una part del sistema corrupta". Per fer-hi front, ha dit, cal que tothom rendeixi comptes. "La qualitat de la democràcia depèn de que totes les institucions, electes o no, estiguin obligades a rendir comptes".

En aquest sentit, ha dit que cal una renovació moral, que exigeixi "grans costos" per a tota mena de persones corruptes, cosa que, segons ell, ara mateix no està passant.

Teresa Compte, fiscal superior de Catalunya, ha assegurat que "res és insubornable, la història demostra el contrari", i ha dit que a Catalunya la corrupció afecta tots els partits i no és transitori ni excepcional. Per això, segons ella, la corrupció malbarata la confiança del poble en les institucions democràtiques. A més, per a ella, "no és només un delicte econòmic, és un atac a l'estat", recordant que uns pocs no es poden quedar els diners de tots.

També ha recordat que la corrupció és un atac a la lliure competència entre empreses, ja que algunes que no són les millors poden guanyar concursos públics a través de pràctiques fraudulentes. Per això, ha demanat transparència i eficiència en la gestió dels recursos públics.

El vicepresident primer del Parlament, Lluís Corominas, ha dit que en moments complicats econòmicament com els actuals, les administracions estan més obligades que mai a ser exemples de transparència i honestedat. Corominas ha recordat que durant els últims 30 anys el Parlament ha creat la Sindicatura de Comptes, la Sindicatura de Greuges i últimament l'OAC per penalitzar els que s'aprofiten del sistema. A més, ha dit que durant els propers mesos es preveu aprovar una llei de transparència i accés a la informació, que omplirà un buit legal en aquest àmbit.

La Declaració institucional de Barcelona contra el frau i la corrupció es basa en la convenció de l'ONU contra la corrupció aprovada el 31 d'octubre de 2003 per l'Assemblea General de les Nacions Unides, en vigor des del 2005 i que va instituir el 9 de desembre com el Dia Internacional contra la Corrupció. La declaració expressa el compromís unànime de totes les institucions catalanes per assumir la convenció com a pròpia.

En l'acte també hi han estat presents la vicepresidenta del Govern, Joana Ortega, i els consellers d'Interior i Justícia, Felip Puig i Pilar Fernández Bozal, respectivament, entre altres autoritats.