Montilla: «Si la consulta no és pactada, dividirà la societat»

L'expresident de la Generalitat insta l'executiu català a entendre's amb Madrid per rebaixar el límit de dèficit i aprovar els pressupostos urgentment

Publicat el 05 de maig de 2013 a les 11:00
L'expresident de la Generalitat José Montilla defensa una consulta tutelada per Madrid. Foto: Adrià Costa

L'expresident de la Generalitat, José Montilla, defensa el consens i el diàleg per tirar endavant la consulta, ja que, al seu entendre, ''o és pactada'' amb el Govern espanyol del PP o servirà per ''dividir la societat catalana i per res més". En una entrevista al Canal 3/24, l'expresident ha insistit que el procés pel dret a decidir "s'ha de fer bé perquè sigui reconegut per la comunitat internacional", altrament, ''servirà de ben poc''. 

Pel que fa a la cimera que el president de la Generalitat, Artur Mas, ha convocat aquest dilluns per accelerar el procés cap a la consulta sobiranista, Montilla defensa el ''sentit'' que té que hi assisteixi el PSC, per comprovar si és per ''distreure'' d'altres problemes o val la pena per fer ''propostes'', i ha expressat el desig de poder arribar a ''acords''. 

L'exlíder del PSC també ha rebutjat la proposta d'ICV de desacatar l'objectiu de dèficit, i ha titllat la idea de "brindis al sol" perquè després suposaria un problema de tresoreria per a la Generalitat molt més greu. Montilla ha suggerit a l'executiu de Mas que negociï l'increment de dèficit amb l'estat espanyol, i aprofitar el marge que ha deixat la Unió Europa per poder aprovar els pressupostos el més aviat millor. Considera que és ''una obligació'' de l'administració fer uns pressupostos perquè prorrogar els comptes del 2012 és un símptoma de provisionalitat i un missatge ''no positiu''.

Montilla també aposta per una consulta legal i consensuada i defensa que els detalls de la proposta del PSC per reformar la Constitució només són un document de treball de ''sortida'' i no pas d'arribada. Creu que hi ha el compromís dels socialistes espanyols en apostar per una reforma de la Constitució perquè hi ha elements ''obsolets'' en la Carta Magna.