El Govern promet més atenció als usuaris de Rodalies i un seguiment més intens de les obres

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, s'ha reunit amb el Ministeri de Transports, Renfe i Adif a Sants per fer una diagnosi i tancar acords que evitin setmanes de retards i incidències a la xarxa com aquesta darrera

Reunió a Sants entre el Govern, el ministeri, Adif i Renfe
Reunió a Sants entre el Govern, el ministeri, Adif i Renfe | ACN
Redacció
09 de març de 2025, 15:53
Actualitzat: 20:48h

Més recursos humans perquè l'atenció en les incidències sigui "exquisida" i un seguiment més intens de les obres. Són els dos acords que s'han tancat en la reunió entre el Govern de la Generalitat, encapçalat per la consellera de Territori, Sílvia Paneque, el govern espanyol, Renfe i Adif aquest diumenge al migdia a l'estació de Sants per abordar les incidències ferroviàries d'aquesta darrera setmana negre.

D'una banda, Paneque ha anunciat un augment dels recursos humans. Reforçaran els efectius a Adif que treballen de nit per assegurar el funcionament de les vies de nit, faran créixer les dotacions d'informadors perquè quan hi hagi incidències l'atenció sigui "exquisida" i també al centre d'operacions per reduir el temps de resposta entre la incidència i l'atenció a l'usuari. D'altra banda, la consellera ha promès un seguiment més intens de les obres, amb la creació d'una oficina tècnica per treballar de manera coordinada entre Renfe, Adif, el Ministeri de Transports i la conselleria de Territori.

Pel que fa a les obres on s'hagi hagut de tallar el servei més d'una setmana, un cop recuperada la circulació no hi haurà activitat amb passatgers sense que hi hagi hagut un temps de "marxa blanca". Aquest temps serà d'un dia per als talls de més d'una setmana i de dos dies per als talls de més d'un mes. En una atenció a mitjans després de la reunió, la consellera ha apuntat que si això s'hagués produït en la represa del servei després de les obres de Roda de Berà s'hauria pogut "assegurar que les infraestructures estaven a punt".

A part, s'ha acordat comunicar a la Generalitat totes les actuacions que comportin afectacions per als usuaris amb una antelació de sis mesos.

També s'ha pactat incrementar les reunions periòdiques per fer seguiment de les actuacions de millora del sistema. A més, Govern, govern espanyol, Renfe i Adif s'han compromès a establir reunions semestrals amb les plataformes d'usuaris i de defensa del transport per ferrocarril. Paneque ha dit que la xarxa "no és ni molt menys la que caldria" i ha admès que se l'han trobat "pitjor del que es podria imaginar".

Per part del Govern a la reunió també hi ha assistit el secretari general de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Jordi Terrades, i el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal. El secretari d'Estat de Transports, José Antonio Santano Clavero, i el president de Renfe, Álvaro Fernández, s'han connectat telemàticament a la reunió. Per la seva banda, el president d'Adif, Pedro Marco de la Peña, s'ha incorporat més tard a la trobada, ja que estava previst que viatgés en un vol que ha patit retards per les complicacions meteorològiques.

El Govern va convocar aquesta reunió aquest dissabte al matí després de les diverses incidències ferroviàries dels darrers dies. Paneque va remarcar que calien "solucions immediates". També el president, Salvador Illa, va dir demanar "excuses" als ciutadans el mateix divendres des de Perpinyà i va assumir que els incidents viscuts aquests dies "no són acceptables". "El Govern posarà tots els recursos disponibles per revertir i resoldre la situació", va garantir. 

Precisament, aquest mateix diumenge la Plataforma Trens i Transports Dignes ha comunicat que convocarà concentracions a diverses estacions de Catalunya el dissabte 22 de març si no es troben "solucions immediates" al col·lapse del corredor sud de Rodalies. L’entitat denuncia un "col·lapse evident" i un "tracte denigrant" als usuaris de Tarragona, Ebre i Priorat, criticant les pèssimes condicions de la infraestructura i la seva mala conservació.

Avançar en el traspàs

Tot plegat amb l'horitzó d'avançar en el traspàs de Rodalies i en el model de governança i a finals d'any de la posada en marxa de l'empresa mixta liderada per la Generalitat que ha de servir per garantir una millor gestió de Rodalies. Aquest mes de març s'han de fer públics els estatuts de l'empresa que prendrà el relleu a Renfe a partir del 2026. 

Junts diu que el Govern surt "amb les mans buides" de la reunió

La portaveu de Junts al Parlament, Mònica Sales, ha assegurat que el Govern ha sortit "amb les mans buides" de la reunió que aquest diumenge ha tingut amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible i els presidents d'Adif i de Renfe. "No hi ha les mesures per revertir aquesta situació que afecta cada dia molts ciutadans", ha assenyalat Sales en un missatge difós a les xarxes. Junts ha retret a la Generalitat que no "es planti davant de Madrid" per defensar els usuaris de Rodalies de Catalunya i "buscar solucions" als problemes ferroviaris del país. "Constatem una vegada més aquest silenci i aquesta manca de lideratge del Govern català", ha lamentat.

Els Comuns retreuen que no s'expliqui què falla amb Rodalies

Per la seva banda, el portaveu dels Comuns al Parlament, David Cid, ha lamentat que es continua desconeixent "què està fallant a Rodalies" i no es té "un calendari clar de solucions". El Govern i l'Estat han acordat contractar més personal per revisar vies i atendre els usuaris. En un missatge a X, Cid ha dit que "la màxima prioritat en infraestructures ha de ser el tren".