16
de juliol
de
2023, 16:57
Actualitzat:
20
de juliol,
14:37h
“L'any que ve, per imposició de Brussel·les, haurem de posar peatges”. Aquestes són les paraules del director general de la DGT, Pere Navarro, aquest 13 de juliol. La qüestió també va aparèixer al debat cara a cara del 10 de juliol: Alberto Núñez Feijóo va preguntar si totes les autovies gratuïtes serien de pagament a partir del 2024 i Pedro Sánchez ho va negar tot dient que “no està incorporat a la llei de mobilitat.” El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, al seu torn, ha contradit Navarro i ha negat que pretengui implantar el pagament per l'ús de les carreteres el 2024.
El debat és a l'agenda pública des del 2021, quan el govern espanyol va proposar un sistema de pagament per l'ús de carreteres com una de les fites del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. La UE va recomanar llavors introduir-la a la llei de mobilitat sostenible, però la llei que es va portar al Congrés no va introduir aquest punt. La tramitació de la llei de mobilitat s'ha suspès amb la convocatòria d'eleccions generals i, segons el ministeri, el compromís és renegociat amb la Comissió Europea.
El mateix Pere Navarro ha rectificat les seves paraules a Efe Televisió i ha demanat “perdó” per pronunciar-se sobre un tema que "no és competència de la direcció general” que dirigeix. També ha lamentat haver creat “confusió” sobre un tema en què “el Govern s'ha manifestat de manera reiterada, contundent, i que no és sobre la taula de cap manera”.
La Comissió Europea també ha explicat a Maldita.es que el pla de recuperació proposat per l'Estat espanyol i posteriorment aprovat per la Comissió i el Consell inclou el compromís d'adoptar una llei de sostenibilitat i que un dels objectius és “establir un sistema de finançament de l'ús de les carreteres de l'Estat, que s'implantarà a partir del 2024”.
També ha dit que examinaran la mesura de nou “en el context del cinquè tram” del pla de recuperació i ha aclarit que el seu objectiu és “internalitzar el cost extern del transport per carretera, creant així incentius per a una major eficiència en aquest sector i conduint a una reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle”.
El desembre de 2020, la Comissió Europea va publicar una estratègia de mobilitat sostenible que entre les seves propostes que incloïa fer avenços en una “tarifació eficaç” per l'ús de carreteres. El juny de 2021, mig any després, la Comissió va aprovar el pla i va proposar la creació d'un mecanisme de pagament per l'ús de les carreteres de l'Estat que comencés a funcionar "a partir del 2024" i s'inclogués a la llei de mobilitat sostenible.
Ja l'abril del 2022, el govern espanyol va elaborar un avantprojecte de la llei de mobilitat sostenible que incloïa l'elaboració d'un estudi sobre les alternatives per fer un sistema de finançament destinat al pagament per ús de carreteres; i, el desembre, va aprovar el projecte de la llei de Mobilitat Sostenible. Sobre aquesta, la ministra Sánchez va dir que el sistema de pagament per ús de carreteres no s'implementaria sense comptar amb el consens del sector.
Aquest mes de gener de 2023, el projecte de llei va arribar al Congrés i sense referències a la implementació d'un sistema de pagament per a l'ús de carreteres o la realització d'un estudi d'alternatives. Per això, l'abril, Bildu va proposar tornar a introduir aquest estudi, però amb la convocatòria de les eleccions espanyoles, la tramitació de la llei va quedar suspesa. Finalment, el mes de juny, l'executiu de Pedro Sánchez va enviar una nova versió del pla de recuperació a la Comissió Europea sense referències al pagament per l'ús de les carreteres.
El debat és a l'agenda pública des del 2021, quan el govern espanyol va proposar un sistema de pagament per l'ús de carreteres com una de les fites del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. La UE va recomanar llavors introduir-la a la llei de mobilitat sostenible, però la llei que es va portar al Congrés no va introduir aquest punt. La tramitació de la llei de mobilitat s'ha suspès amb la convocatòria d'eleccions generals i, segons el ministeri, el compromís és renegociat amb la Comissió Europea.
Què ha dit Pere Navarro sobre els peatges?
El director general de la DGT, Pere Navarro, va dir el 13 de juliol en el programa Els matins de TV3 que “l'any que ve, per imposició de Brussel·les, caldrà posar peatges”, en ser preguntat sobre el manteniment de l'autopista AP-7. Tanmateix, va afirmar que "Brussel·les imposa i exigeix posar peatges; i diu 'els diners que us estem enviant no són per a conservació i manteniment de carreteres, són per a altres coses, amb la qual cosa cal posar peatges com una exigència si es volen rebre més diners”.Què ha dit el Govern sobre les paraules de Pere Navarro?
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha negat que el Govern tingui planificat posar peatges, al fil de les paraules de Pere Navarro. Després d'un acte a Esplugues de Llobregat, la ministra va "desmentir categòricament que el govern -espanyol- estigui pensant en la imposició de peatges per l'ús de les carreteres". A més, el ministeri ha explicat a Maldita.es que "no hi haurà peatges el 2024" i tampoc "hi ha intenció d'aprovar pagament per ús", abans de descriure les paraules de Navarro com una “reflexió personal”.El mateix Pere Navarro ha rectificat les seves paraules a Efe Televisió i ha demanat “perdó” per pronunciar-se sobre un tema que "no és competència de la direcció general” que dirigeix. També ha lamentat haver creat “confusió” sobre un tema en què “el Govern s'ha manifestat de manera reiterada, contundent, i que no és sobre la taula de cap manera”.
Es tracta d'una imposició de Brussel·les?
El juny del 2021, la comissària europea Adina Vălean va respondre a una pregunta parlamentària de l'eurodiputat José Ramón Bauzá sobre si el mecanisme del pagament per l'ús era “una proposta o una exigència expressa de la Comissió”. La comissària va dir que la mesura "no respon a cap proposta o exigència específica de la Comissió" i que els plans de recuperació "són responsabilitat dels estats membres", mentre que la Comissió s'ocupa d'avaluar-los d'acord amb el marc jurídic del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, conegut com a fons europeus.La Comissió Europea també ha explicat a Maldita.es que el pla de recuperació proposat per l'Estat espanyol i posteriorment aprovat per la Comissió i el Consell inclou el compromís d'adoptar una llei de sostenibilitat i que un dels objectius és “establir un sistema de finançament de l'ús de les carreteres de l'Estat, que s'implantarà a partir del 2024”.
També ha dit que examinaran la mesura de nou “en el context del cinquè tram” del pla de recuperació i ha aclarit que el seu objectiu és “internalitzar el cost extern del transport per carretera, creant així incentius per a una major eficiència en aquest sector i conduint a una reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle”.
Què ha dit Brussel·les i què ha fet el govern espanyol?
El desembre de 2020, la Comissió Europea va publicar una estratègia de mobilitat sostenible que entre les seves propostes que incloïa fer avenços en una “tarifació eficaç” per l'ús de carreteres. El juny de 2021, mig any després, la Comissió va aprovar el pla i va proposar la creació d'un mecanisme de pagament per l'ús de les carreteres de l'Estat que comencés a funcionar "a partir del 2024" i s'inclogués a la llei de mobilitat sostenible.
Ja l'abril del 2022, el govern espanyol va elaborar un avantprojecte de la llei de mobilitat sostenible que incloïa l'elaboració d'un estudi sobre les alternatives per fer un sistema de finançament destinat al pagament per ús de carreteres; i, el desembre, va aprovar el projecte de la llei de Mobilitat Sostenible. Sobre aquesta, la ministra Sánchez va dir que el sistema de pagament per ús de carreteres no s'implementaria sense comptar amb el consens del sector.
Aquest mes de gener de 2023, el projecte de llei va arribar al Congrés i sense referències a la implementació d'un sistema de pagament per a l'ús de carreteres o la realització d'un estudi d'alternatives. Per això, l'abril, Bildu va proposar tornar a introduir aquest estudi, però amb la convocatòria de les eleccions espanyoles, la tramitació de la llei va quedar suspesa. Finalment, el mes de juny, l'executiu de Pedro Sánchez va enviar una nova versió del pla de recuperació a la Comissió Europea sense referències al pagament per l'ús de les carreteres.