“Aquest Nadal, tasta Catalunya”: marc i objectius
És tradició que en les dates de Nadal empreses i entitats, entre amics familiars, s’obsequiïn regals, sovint presentats en lots o paneres. En aquest context, la campanya que s’emmarca en el vigent Pla de Dinamització del Comerç Urbà impulsat per la Secretaria de Comerç i Turisme, respon a una demanda del sector, de diferents entitats i consumidors, de poder disposar d’un llistat d’empreses proveïdores de lots per obsequiar, elaborats amb productes catalans. Amb aquest objectiu, la Secretaria de Comerç i Turisme ha creat des del portal gastroteca.cat un espai on es facilita un llistat d’empreses proveïdores de lots de Nadal elaborats amb productes agroalimentaris del país.
D’aquesta manera la campanya “Aquest Nadal, tasta Catalunya”, se suma a la creixent demanda social pel consum responsable i de proximitat, la contribució a la millora ambiental (reduccions del transport i, conseqüentment, de les emissions de gasos), el suport als productes locals diferenciats, la riquesa en el gust, la qualitat, i en definitiva en generar sinèrgies de sostenibilitat i complementarietat a escala local entre productors, distribuïdors i consumidors.
A més d’aquesta campanya, el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa a través de la Secretaria de Comerç i Turisme, ha impulsat altres iniciatives que promocionen la producció i comercialització del producte de proximitat, entre elles la gastroteca.cat el primer portal per a la promoció i comercialització dels productes agroalimentaris catalans de qualitat, i Catalunyam! la marca que promou la venda de productes agraris catalans de qualitat i de temporada amb uns preus justos per als pagesos i els botiguers.
Estructura de l’espai web : On comprar els lots i Adhesions a la campanya
Estructura de l’espai web : On comprar els lots i Adhesions a la campanya
Des del portal gastroteca.cat es pot accedir a l’espai web “Aquest Nadal, tasta Catalunya”, que està estructurat fonamentalment en dos àmbits: On comprar els lots i Adhesions a la campanya.
L’apartat On comprar els lots conté un llistat complert dels establiments que ofereixen lots de Nadal elaborats amb productes agroalimentaris de Catalunya. A més integra un buscador i un mapa localitzador per comarques que permet accedir a tota la informació a través del territori. En aquest apartat es posa a l’abast de les empreses l’opció d’incorporar-se a la campanya i aparèixer com a establiment que distribueix lots amb productes catalans de qualitat. En aquest sentit, la Secretaria de Comerç i Turisme ha seleccionat les empreses considerant aspectes com que ofereixi lots elaborats íntegrament amb producte català de qualitat i que aquests productes estiguin recollits a la gastroteca.cat.
L’apartat On comprar els lots conté un llistat complert dels establiments que ofereixen lots de Nadal elaborats amb productes agroalimentaris de Catalunya. A més integra un buscador i un mapa localitzador per comarques que permet accedir a tota la informació a través del territori. En aquest apartat es posa a l’abast de les empreses l’opció d’incorporar-se a la campanya i aparèixer com a establiment que distribueix lots amb productes catalans de qualitat. En aquest sentit, la Secretaria de Comerç i Turisme ha seleccionat les empreses considerant aspectes com que ofereixi lots elaborats íntegrament amb producte català de qualitat i que aquests productes estiguin recollits a la gastroteca.cat.
Pel que fa a l’apartat Adhesions a la campanya, facilita a les empreses, entitats, associacions, etc. l’opció de tramitar l’adhesió a la iniciativa que implica compartir els criteris i objectius de la campanya ‘Aquest Nadal, tasta Catalunya’.
L’espai web es complementa amb una Presentació de la campanya i un apartat de Novetats que s’actualitzarà amb receptaris de Nadal o bé amb informació sobre els productes típics d’aquesta època de l’any.
Contingut: fins ara s’han incorporat a la campanya 27 empreses
Contingut: fins ara s’han incorporat a la campanya 27 empreses
De moment, s’han incorporat a la campanya 27 empreses, entre botigues, botigues online, distribuïdors, i grans magatzems que ofereixen lots de Nadal elaborats amb productes agroalimentaris catalans de qualitat. Aquestes empreses es distribueixen arreu del territori català, 20 amb punts de venda a la demarcació de Barcelona( 11 a la comarca del Barcelonès, 1 al Baix Llobregat, 4 al Vallès Occidental, 2 al Vallès Oriental, 1 al Garraf i 1 al Maresme); 6 a la demarcació de Girona ( 3 a la comarca del Gironès, 1 al Baix Empordà, 1 a La Selva, 1 a la comarca de la Garrotxa); 4 a la demarcació de Tarragona (3 al Priorat i 1 al Baix Camp) i a la Catalunya Central amb un punt de venda al Bages.
Els establiments inclosos a la campanya proposen lots de Nadal que contenen productes que es produeixen i es comercialitzen a Catalunya com: embotits, cerveses artesanals, xocolata i dolços, oli d’oliva verge extra, vins i caves, torrons, licors i esperits, arrossos, sals i condiments, melmelades i conserves, també productes amb distintius d’origen i qualitat, productes ecològics i productes per a dietes especials.
Balanç gastroteca.cat
Balanç gastroteca.cat
Des del seu naixement, a finals del 2007, fins a mitjans d’octubre de 2008, la gastroteca.cat ha recollit la informació de 425 productes agroalimentaris catalans i de qualitat. El portal permet conèixer les característiques i qualitats d’aquests productes, així com en quines comarques els trobem, la temporada en què es produeixen o s’elaboren, així com a quins punts de venda els podrem adquirir i en quins establiments els podrem tastar.
Els productes agroalimentaris que trobem a la gastroteca.cat estan organitzats en 24 tipologies diferents segons grups o famílies d’aliments. També podem consultar-los segons el territori on els podem trobar a través d’un mapa interactiu de comarques.
Al mes d’octubre de 2008, la gastroteca.cat ofereix informació de 2.554 punts on podem comprar els productes agroalimentaris que hi apareixen. Aquesta informació es troba organitzada en funció de 8 tipus de punts de venda: agrobotigues (25), botigues (755), cooperatives (155), distribuïdors (4), fires (7), mercats (169), productors (1427) i venda per Internet (21). Igualment podem consultar aquesta informació per territoris, a través d’un mapa interactiu de comarques.
També podem trobar la informació de la gastroteca.cat en funció d’on podem tastar aquests productes agroalimentaris. D’aquesta manera trobem 8 allotjaments rurals, 45 establiments hotelers i 266 restaurants d’arreu de les comarques catalanes.
El portal gastroteca.cat ofereix també informacions complementàries relacionades amb els productes agroalimentaris catalans de qualitat, com receptes, notícies i reportatges o fires i festes.
Amb l’objectiu de difondre la gastroteca.cat s’han realitzat diverses actuacions de promoció. En primer lloc, s’estan duent a terme presentacions territorials arreu del territori català, a través de xerrades informatives acompanyades de tastos i exposicions dels productes agroalimentaris de la zona. El primer període de presentacions es compren entre el mes de gener i de juliol de l’any 2008, arribant a 29 comarques. També s’ha presentat la gastroteca.cat a través de trobades adreçades a sectors concrets situats, sobretot, en l’àrea del Barcelonès. D’aquesta manera es va presentar al sector de les botiguers gourmet i al de la distribució.
El portal gastroteca.cat, una eina d’us a l’alça
El portal gastroteca.cat, una eina d’us a l’alça
Al llarg d’aquest any 2008, des de gener fins a octubre, el portal gastroteca.cat ha registrat un total de 48.383 usuaris que han generat 66.370 visites, amb un promig de 5,84 pàgines vistes i una estada mitjana de 3:37 minuts. En els últims dos mesos, de setembre a octubre, el web ha incrementat de manera significativa el nombre de visites amb un total de 13.374 , fet que demostra que el portal ha esdevingut una eina d’us a l’alça.
Pel que fa l’accés al portal, gairebé un 14 % de les visites s’han realitzat a través de l’adreça del portal www.gastroteca.cat, una dada que significa que la marca gastroteca.cat s’està fidelitzant. Un 10,60% han accedit al portal a través de pàgines d’Internet concretes que tenen un enllaç a la gastroteca.cat, com vilaweb.cat, grgastronomia.com o bé gencat.cat. D’altra banda un 75,41% han arribat al portal per mitjà de cercadors habituals com per exemple google.
Pel que fa a la procedència de les visites, majoritàriament provenen de Catalunya, sent la ciutat de Barcelona amb un total de 23.809 la que ha concentrat un major nombre de visites, per davant de Tarragona amb 3361, Girona amb 2403 i Lleida amb 1537 visites. Destacar les 2967 visites que s’han realitzat al portal des de Madrid.