PSOE, IU, Podem i C's fan el ridícul defensant el monopoli d'AENA a la UE

L'Eurocambra aprova una esmena de Ramon Tremosa per 396 vots a 267 que critica "les xarxes aeroportuàries i portuàries centralitzades" | Javi López (PSC) s'alinea amb Tremosa

Publicat el 10 de març de 2015 a les 18:00

Votació al Parlament Europeu en contra de la gestió centralitzada d'aeroports al continent, com la d'AENA.


El PSOE, Podem, IU i Ciutadans (C's) han tancat files aquest dimarts al Parlament Europeu a favor del monopoli centralitzat dels aeroport espanyols que exerceix AENA a l'Estat... però sense sort. La majoria de l'Eurocambra ha votat a favor d'una esmena de l'eurodiputat de CDC, Ramon Tremosa, que reclamava "una competència justa i una millor qualitat dels serveis" en els ports i aeroports "gestionats pel monopoli del govern central". I ho ha fet per 396 vots favorables, 267 contraris i 32 abstencions, "una majoria més que notable", ressalta Tremosa.

"Els socialistes nòrdics han votat contra la gestió centralitzada dels aeroports! I la CDU alemanya!", s'exclama. "Fins i tot l'eurodiputat del PSC, Javi López, s'ha desmarcat del PSOE", emfasitza. Els eurodiputats del PP espanyol, sorprenentment, també han votat en contra del monopoli d'AENA i de Puertos del Estado.

La votació, segons Tremosa, és doblement important perquè, d'aquí a un any, hi haurà un vot obligatori sobre l'autonomia portuària al continent, i augura que els interessos centralistes espanyols -i italians- podrien tornar a sortir perjudicats.

Els precedents de Ryanair i Lufthansa

La votació de l'Eurocambra, de fet, no fa res més que alinear-se amb les opinions de les principals companyies europees, que fa temps que critiquen el monopoli d'AENA. El CEO Ryanair, Michael O'Leary, va dir fa pocs dies des de Barcelona mateix que la seva companyia "està a favor que cada aeroport es gestioni de forma independent, perquè això ajudaria a tenir tarifes més baixes. Cap monopoli no és bo, i el monopoli espanyol en l'àmbit aeroportuari no ho és. No hi ha una gestió així en cap país europeu".

El 2007, així mateix, Lufthansa també va expressar el seu interès per fer de l'aeroport d'El Prat un hub internacional en el cas que la infraestructura es gestionés de manera individualitzada.

"Un model del segle XIX"

"Europa dóna un clar avís al PP i al PSOE que l'Estat espanyol no pot continuar amb un model de gestió aeroportuària i portuària propis del segle XIX", celebra Tremosa. L'esmena també reclama a la Comissió Europea (CE) que vigili que "les aerolínies no abusin de la seva posició dominant en alguns aeroports".

L'esmena formava part de l'informe anual sobre Competència, que s'ha aprovat per 526 vots a favor, 108 en contra i 59 abstencions. Segons l'eurodiputat de CiU, l'Eurocambra "ha posat de manifest la incomoditat amb el model de la gestió d'AENA i de Puertos del Estado, que no permet la competència entre aeroports i ports d'un mateix país i que representa un llast per al creixement econòmic i per a les tarifes que paguen els usuaris d'aquestes infraestructures". Es tracta d'un informe no vinculant, "però políticament molt significatiu", especialment a la vista de les futures regulacions obligatòries sobre gestió d'infraestructures que ja s'estan discutint a Brussel·les.

Josep Maria Terricabras i Ernest Maragall (ERC), Ramon Tremosa (CDC), Francesc Gambús (UDC), Javi López (PSC) i Ernest Ertasun (ICV) han votat contra la gestió centralitzada dels aeroports i ports, mentre que Javier Nart i Juan Carlos Girauta (C's) s'hi han posicionat a favor.