El traspàs de Rodalies comença a moure's. La reunió d'aquest dimecres entre la consellera de Territori, Ester Capella, i el ministre de Transports, Óscar Puente -avançada dilluns per Nació- servirà per donar el tret de sortida oficial al desplegament de l'acord que van subscriure ERC i el PSOE per a la investidura de Pedro Sánchez al novembre. Serà la primera reunió oficial entre els dos dirigents, que mantenen bona sintonia i ja van tenir un primer contacte, privat, l'1 de desembre. Aquesta setmana, els equips de la consellera i el ministeri han acabat de polir l'ordre del dia de la trobada, que es fa al migdia a Madrid, i que servirà per escenificar que el traspàs comença a caminar.
Capella i Puente abordaran les prioritats dels dos governs per avançar en el compliment de l'acord, sobretot allò que fa referència a les comissions que s'han de constituir i a les partides econòmiques. Hi ha, però, altres elements importants que s'hauran de definir en les properes setmanes i mesos, com ara començar a construir l'empresa Rodalies de Catalunya, que substituirà Renfe. La reunió se centrarà en la carpeta de Rodalies, però fonts coneixedores apunten que també es parlarà de la B-40 i l'ampliació de l'aeroport del Prat, dues qüestions que consten en l'acord de pressupostos de 2023 amb el PSC.
Pel que fa a la carretera del Vallès, està pendent de signar-se el conveni que ha de servir per construir la ronda nord entre Sabadell i Terrassa. Avenços en aquest camp servirien per estovar la posició del PSC de cara a un futur acord de pressupostos per aquest any. Aquest dimecres, els socialistes es reuneixen amb el Govern, però asseguren que és per parlar del compliment dels acords de l'any passat. Pel que fa a l'aeroport, la Generalitat continua pendent que l'Estat constitueixi la comissió bilateral per abordar-ne la "modernització".
En tot cas, el gruix de la reunió serà sobre Rodalies i es començarà a definir el calendari, com va dir Pere Aragonès després de reunir-se amb Sánchez al desembre. El traspàs no serà ni ràpid ni fàcil. Segons el document signat entre republicans i socialistes, ha de culminar en els propers quatre anys, durant la legislatura espanyola. En les properes setmanes també caldrà designar els equips de treball -tècnics- tant del Departament de Territori com del Ministeri de Transports que s'encarregaran de la lletra petita de l'acord. En aquest sentit, el Govern ha fet moviments: Josep Maria Vilarrubia, fins ara secretari general de la conselleria d'Economia, passarà a dedicar-se a "desenvolupar" el traspàs de Rodalies. El substituirà en el càrrec Josep Maria Aguirre.
Fonts de l'executiu detallen que el canvi respon a la voluntat de reforçar l'equip tècnic que treballarà en el traspàs de la infraestructura ferroviària. Més enllà d'això, la fotografia política de dimecres entre Capella i Puente, permetrà anunciar oficialment que el traspàs comença el seu recorregut. Aquestes són les principals carpetes de l'ordre del dia:
- Les comissions que s'han de constituir
En la reunió s'abordaran les principals comissions que s'han de crear per desplegar l'acord, que s'han de constituir en el primer trimestre de l'any. És especialment important la comissió que ha d'analitzar quins trams de línies es traspassen a la Generalitat. L'acord en fixa tres de sortida -la línia del Maresme de l'R1, la línia Papiol - l'Hospitalet - Vic - Puigcerdà de l'R3 i la línia de Sant Vicenç de Calders de l'R2-, però es preveu que n'hi hagi més. La prioritat del Govern és traspassar primer les línies més senzilles, les de passatgers que comencen i acaben a Catalunya. Amb les de mercaderies i que comencen o acaben fora del país calen més canvis legals i tràmits per segregar. Tot això s'haurà de negociar, tram per tram. Dins d'aquest àmbit, hi ha també prevista la creació d'una comissió per concretar els diners.
- Els diners que s'han de traspassar
Els diners són clau, especialment després d'anys d'infrafinançament, i és un dels punts que es tractarà a la reunió d'aquest dimecres. Durant el primer trimestre de l'any, l'Estat ha de traspassar a la Generalitat els recursos corresponents al dèficit tarifari. En un primer moment, la xifra es va fixar en uns 350 milions d'euros, però un cop el Govern ha tingut accés als números, aquesta s'ha enfilat fins als més de 400 milions, segons fonts de Territori, que s'hauran d'incloure en una partida dels pressupostos generals de l'Estat. Altres fonts coneixedores situen la xifra total al voltant dels 500 milions d'euros, tenint en compte també altres inversions previstes per a la millora de Rodalies. La Generalitat té especial interès a fiscalitzar l'evolució de les inversions, que ara gestiona i informa el ministeri.
- Les altres prioritats: Rodalies de Catalunya
Més enllà de la reunió, una de les prioritats del Govern per aquest primer semestre és començar a definir Rodalies de Catalunya, empresa mixta, formada per l'Estat i la Generalitat, amb presidència i majoria per a la part catalana. No és senzill construir una empresa d'aquestes característiques, que haurà de passar pel consell de ministres i de l'executiu català. En aquesta primera meitat de l'any, s'ha de deixar tot a punt per poder constituir la companyia que, a la llarga, substituirà Renfe. El Govern es planteja una empresa similar a Ferrocarrils, autònoma i amb una presidència que no depengui del Departament de Territori. Així mateix, vol que es faciliti la sortida de la part espanyola un cop culmini el traspàs. És a dir, que l'empresa passi a ser 100% catalana quan Rodalies ja sigui de Catalunya.