Segons l'estudi, mentre el 92% dels estudiants amb més recursos sí que hi prenen part, només ho fan el 66% dels més desfavorits. Per aquests, el preu esdevé clau en el 77% dels casos, ja que s'estima que calen 560 euros per fill per afrontar la despesa anual. L'Aliança Educació 360 ha criticat la poca oferta gratuïta i ha demanat una política d'educació a temps complert amb més ajuts.
L'enquesta que ha fet Aliança Educació 360 i que duu per títol La cara i la creu de la participació extraescolar: oportunitats i desigualtats educatives correspon al curs 2022-2033. Es presenta com una eina oberta per a avançar en el coneixement i, sobretot, en la presa de decisions de responsables polítics en matèria d’educació fora escola.
L'estudi revela que la privació material, el lloc de naixement i els estudis de les mares són factors condicionants de la baixa o nul·la participació en aquestes propostes. "Com més baix és el nivell socioeconòmic de les famílies, de menys intensitat, continuïtat i varietat és la pràctica extraescolar dels infants i adolescents", han apuntat els responsables de l'Aliança Educació 360.
La bretxa extraescolar s'observa en tots els àmbits d’activitat, especialment en l’esportiu, els idiomes i l’artístic. A més de l’exclusió per motius econòmics, hi ha altres eixos de desigualtat com el gènere o el lloc de residència. El biaix de gènere existent decanta la participació en activitats esportives cap als nois, un 68% respecte d'un 47% de noies. En les artístiques passa el contrari.
Un 33% de noies duen a terme aquesta mena de pràctiques enfront un 16% de nois. Així mateix, el document indica que també existeix una desigual distribució territorial de la participació extraescolar. "L’existència d’oferta d’activitats prou assequible, pròxima i conciliadora a tots els barris i comarques és una condició necessària per garantir que una participació extraescolar universal", ha valorat l’entitat.
Les famílies volen que es promocioni més
L’activitat esportiva és la més practicada amb un 58% de participació, molt per sobre de la resta de tipus, i amb una dedicació mitjana de 3,8 hores. La meitat ho fan de forma federada. La resta d’activitats tenen menys participació: el 33% fan idiomes, el 25% fan activitats artístiques, el 15% fan reforç educatiu, el 7% fan activitats de lleure a esplais i caus i el 5% fan activitats tecnològiques.La gran majoria de les famílies considera important l’actuació política per promoure la participació extraescolar. Gairebé 9 de cada 10 creu que cal augmentar els recursos per adaptar activitats per a infants amb dificultats per aprendre, augmentar els ajuts econòmics per a les llars amb dificultats econòmiques i afavorir que totes les escoles ofereixin activitats variades, assequibles i de qualitat, almenys dues tardes a la setmana.