TUS supera els 12 milions d'usuaris el 2022

Recupera el 90% dels usuaris d'abans de la pandèmia

Publicat el 22 de febrer de 2023 a les 10:40
Actualitzat el 22 de febrer de 2023 a les 10:44
L'ús de la xarxa d'autobusos de Sabadell, que gestiona la cooperativa Transports Urbans de Sabadell (TUS), ha crescut el 2022. Ha tancat l'any amb 12,3 milions d'usuaris, un 16% més i que s'apropa a les dades d'abans de la pandèmia, després de la caiguda de l'any 2020 -l'any de l'esclat de la Covid-.

Aquesta xifra suposa que a diari, en dies feiners, s'hagin mogut 47.707 persones. La línia que recorre la ciutat de nord a sud ha estat la que més validacions ha concentrat (L1 (Can Deu – Estació Sud) el 13,3%). En canvi, la que menys ha estat l'L15 (La Bassa – Centre), el 0,2%.

El president de TUS, Paco López, ha avançat que "haurem d'ampliar servei” amb aquesta crescuda, perquè "no hi cabran" i ha rematat, "no volem morir d'èxit”. En aquest sentit, ha indicat que la xarxa d'autobusos es pot reforçar i els recorreguts i horaris es poden modificar si es detecta aquesta necessitat.
 

Parada de bus de la Rambla Foto: Gala Espín


Una de les motivacions d'aquesta pujada, a més del final de les restriccions, també hi ha jugat un paper essencial la rebaixa dels títols. El servei que presta TUS ha estat molt ben valorat entre els seus passatgers, que l'aproven amb notable. L'aspecte millor valorat ha estat l'accessibilitat als autobusos, mentre que la freqüència de pas és un dels reptes que caldria reforçar, segons els enquestats. 

[h3]La T-10[/h3]
La T-10 continua sent el títol estrella de TUS, s'han fet el 20,9% de les validacions. Encara que, precisament, les bonificacions del transport públic han fet créixer el abonaments mensuals. “Hem viscut un lliscament d'usuaris a títols casuals a títols mensuals“, ha expressat el gerent de TUS, Xavier Andreo. 

Les dades ho corroboren: les vendes de targetes de 10 viatges va créixer un 33% durant el passat mes de setembre, amb la posada en marxa de la mesura del govern espanyol. La venda de títols mensuals es van pràcticament triplicar (+190%). “Vam viure un boom el primer mes. Però ara s'ha estabilitzat”, ha subratllat Andreo. De fet, l’ús de la T-10 el darrer trimestre ha caigut un 10%, tot i ser el títol més utilitzat. I els abonaments mensuals han crescut un 60%.

[noticia]36747[/noticia]

Per darrere de la T-10, els altres títols més usats és el bitllet integrat T-Usual (17,8%) i la tarifació social gratuïta (17%), per a persones grans i altres beneficiaris. Els menors també fan un ús habitual de la T-16 (11,8%). Pel que fa a la T-Mobilitat, cada dia es validen 1.400 viatges en autobús mitjançant aquesta nova tecnologia. O el que és el mateix: el 6% dels usuaris que utilitzen títols integrats han optat per utilitzar la T-Mobilitat als autobusos urbans.

[h3]Busos elèctrics[/h3]
Els autobusos de la ciutat han recorregut 3,2 milions de quilòmetres el 2022, cosa que equival a recórrer la capital vallesana de nord a sud 319.912 cops. Han viatjat 250.553 hores, 2.300 més que el 2021. El consum dels vehicles per cada cent quilòmetres ha crescut tímidament (+5,14%), però des de la perspectiva dels darrers cinc anys ha estat del 13% i s'espera que el consum encara caigui més en els pròxims anys, amb la incorporació de set vehicles híbrids més i els primers sis elèctrics, previstos per aquest 2023.