El 63% de la població considera que els instituts de secundària s'han de centrar en l'educació per competències i el treball per projectes en comptes que l'ensenyament es basi en la memorització. El 58% opina el mateix respecte l'educació primària. Són dades de l'enquesta sociopolítica del CEO publicada aquest dimecres i que reflecteixen l'opinió pública respecte a un dels principals debats al voltant del sistema educatiu català.
L'estudi de l'ens demoscòpic català indica que el 51% de la població considera que l'escola ha de donar més importància a què els infants siguin lliures, mentre que un terç demana prioritzar que s'ensenyi a obeir l'autoritat. Així i tot, l'opinió està dividida sobre si l'objectiu del sistema educatiu ha de ser que tot l'alumnat assoleixi com a mínim els continguts bàsics o si ha de prioritzar aconseguir el màxim nivell acadèmic possible, encara que una part quedi enrere.
En termes generals, 8 de cada 10 persones aproven el sistema educatiu del país. El grau mitjà de confiança és del 62%, que augmenta entre les persones que tenen criatures en edat escolar. En canvi, la població sense descendència té una imatge més negativa de l'escola catalana: el 22% no li dona cap mena confiança.
Les escoles públiques, més mal valorades que les concertades
Si bé hi ha quasi unanimitat en què han d'existir les escoles públiques, només el 14% de la població creu que aquestes ofereixen una educació de més qualitat que no pas les concertades. En canvi, el 33% considera que a les concertades són millors i el 30%, que la qualitat és la mateixa.
L'enquesta del CEO també reflecteix l'alta preocupació de la meitat de la població per la segregació educativa: una de cada dues persones considera que la concentració d'alumnat de nivell socioeconòmic baix és molt greu, així com la concentració d'alumnat de nivell socioeconòmic alt. També el 46% troba problemàtica la segregació de joves d'origen migrant en centres educatius. Així doncs, més del 80% de la població creu que totes les escoles han de tenir estudiants provinents de nivells socioeconòmics diversos i que la proporció d'alumnat migrat ha de ser similar a tot arreu.
La major part del país considera prioritària la contractació de més docents per tal de reduir la ràtio d'alumnes per aula: és una de les principals dues prioritats per al 61% de la població. En menys mesura, també es demana la gratuïtat o la reducció de preus dels llibres i el material escolar (39%), ampliar les beques per a qui les necessita (30%) i millorar les instal·lacions dels centres educatius (26%).