Així és el nou registre de viatgers: què passarà a partir d'ara als hotels i agències?

La normativa, que afecta agències de viatges, hotels i empreses de lloguer, busca actualitzar mesures de seguretat "obsoletes" segons el Ministeri de l'Interior: la mesura confronta el govern espanyol amb el sector

El registre de viatgers afecta agències de viatges, hotels i empreses de lloguer
El registre de viatgers afecta agències de viatges, hotels i empreses de lloguer | Europa Press
02 de desembre de 2024, 11:37
Actualitzat: 22:07h

Aquest dilluns entra en vigor el nou registre de viatgers a l'estat espanyol que hauran d'aplicar agències, hotels i empreses de lloguer de vehicles. Una mesura que ha confrontat de manera molt severa tot el sector, amb especial incidència per part de les agències de viatge, perquè consideren que tot plegat provocarà un encariment dels preus, a més de suposar una càrrega burocràtica per a les persones que s'hostatgin o es mobilitzin. El registre en qüestió es va aprovar en un reial decret de 2021 i ja estava en actiu des de fa dos anys, però l'obligatorietat absoluta s'aplica a partir de l'1 de desembre de 2024. La normativa, però, durà molta cua.

Davant la falta de canvis per part de l'executiu espanyol, hotels i agències de viatges han anunciat que preparen una ofensiva judicial per aturar el nou registre. La Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics ha considerat que la normativa és "confosa i desproporcionada" i suposa un "greu perjudici" pels clients i pel sector. Segons els hotelers, la nova normativa situarà l'Estat en "desavantatge" respecte d’altres destinacions que "prioritzen la privacitat i la simplicitat administrativa" i "desincentivarà" l’arribada de turistes.

L'objectiu principal és clar: actualitzar les mesures de seguretat que per ara ja estaven "obsoletes". Així ho ha argumentat el ministeri que dirigeix Fernando Grande-Marlaska, ja que els registres vigents fins ara no recullien les noves modalitats de negoci telemàtiques. Interior, per això, ha defensat que la nova normativa suposa una "modernització" dels mecanismes que s'han fet servir fins ara, basats en llibres-registre.

Quines dades estaran afectades?

Les dades s'hauran de recollir en una plataforma informàtica tenint en compte diverses categories. D'una banda, hi ha la informació del client com ara el nom, el sexe, el DNI, la nacionalitat, la data de naixement, el lloc de residència habitual, la direcció completa, el telèfon, el correu electrònic, el nombre de viatgers que acompanyen el client i la relació de parentesc si hi ha un menor.

Hauran d'enviar totes les dades a la plataforma digital 'ses.hospedajes, que ja està plenament operativa i a finals de novembre ja s'havien registrat de forma voluntària 4,8 milions de dades d'usuaris que van permetre localitzar 18.500 persones contra les qui constava una ordre de detenció estatal o internacional. En total, s'han registrat 61.500 hotels, 1.100 agències de viatges, 222 plataformes digitals i 1.700 empreses de lloguer de vehicles.

Des del Ministeri de l'Interior han volgut insistir en el fet que "no es recopilaran més dades de les que ja es recopilen ara". Desglossant les dades, són aquestes:

Dades dels viatgers. És un dels punts més polèmics. Es requereix: nom complet, sexe, número de document d'identitat, tipus de document (DNI, passaport, TIE), nacionalitat, data de naixement, lloc de residència habitual (adreça completa, localitat i país), telèfon fix i mòbil, correu electrònic, nombre de viatgers i relació de parentiu entre els viatgers (en cas que algun sigui menor d'edat).

Dades de l'establiment. Es requereix saber quina mena d'establiment és, la seva denominació, adreça completa, codi postal, localitat i província.

Dades de la transacció realitzada. Demanen el contracte (nom de referència, data i signatures), dades d'execució del contracte (data d'hora d'entrada i data i hora de sortida) i dades del pagament (tipus, identificació del mitjà de pagament com a tipus de targeta i número, titular del mitjà de pagament, data de caducitat de la targeta i data de pagament).

Dades de l'empresa arrendadora. Es demanarà rom o raó social del titular, CIF o NIF, municipi, província, telèfon fix i/o mòbil, adreça de correu electrònic, web de l'empresa i url (un link) per identificar l'anunci en qüestió fet servir.

Des del Ministeri de l'Interior han volgut remarcar que els clients no hauran d'aportar més documents dels que ja presentaven i "només s'haurà d'indicar el parentesc amb els menors que els acompanyen". També remarquen que les empreses no hauran de realitzar "cap comprovació addicional", ja que la veracitat de la informació requerida és responsabilitat dels usuaris.

Per contra, les agències de viatges –representades per Fetave, Acave i Unav– rebutgen especialment el registre, que veuen com "una normativa d'impossible aplicació" per elles perquè s’exigeixen dades que les agències de protecció de dades europees impedeixen sol·licitar, com les corresponents a les targetes de crèdit. A més, afirmen que han estat "injustament inclosos" en la normativa que en un inici era dirigida a allotjaments turístics i empreses de lloguer de vehicles.

Quines són les empreses afectades?

Segons recull el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), estan obligats a registrar les dades dels clients hotels, hostals, pensions, cases de turisme rural, càmpings, establiments d'autocaravanes, agències de viatge i plataformes de lloguer de pisos turístics, empreses de lloguer de vehicles i llocs web per reservar cotxes.