El motiu que ha fet esclatar de nou el conflicte del taxi ha estat la decisió que va comunicar divendres el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) de mantenir la suspensió cautelar del reglament amb el qual l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) pretenia limitar Uber i Cabify, obligant els seus cotxes a tenir una autorització urbana addicional, a més de la llicència VTC, per poder realitzar serveis dins de l'àrea metropolitana. La norma s'havia dissenyat per garantir que es compleixi la ràtio d'1/30, i es va aprovar a finals de juny després de molts mesos de pressió dels taxistes per frenar l'expansió de les empreses de llicències VTC. Aquestes a la pràctica tenen un funcionament molt similar al del taxi, però amb menys regulacions, i això porta els taxistes a considerar-les "competència deslleial".
Han respost a la decisió del TSJC amb la presa del centre de la ciutat, que es va iniciar el divendres a la tarda, però van començar a mobilitzar-se el dimecres amb una primera jornada de vaga. La primera cita clau d'aquesta setmana que pot servir per desencallar el conflicte és aquest mateix dilluns al migdia. El secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge, Pedro Saura, rep algunes de les principals associacions del sector, com són Fedetaxi, Antaxi, Élite Taxi (la que té més força a Barcelona) i la Plataforma Caracol (de Madrid). El dimarts Foment rebrà les associacions que representen el sector dels VTC, i el dimecres es reunirà la Conferència Nacional del Transport i la Comissió Bilateral Estat-Generalitat.
El taxi reclama respostes "contundents i sòlides"EN DIRECTE Els taxistes de Barcelona estan pendents de la reunió que es celebra a Foment per decidir el futur de les mobilitzacions https://t.co/uSH7N3IScL pic.twitter.com/kQuqOLjq0Q
— NacióDigital (@naciodigital) July 30, 2018
Abans de l'entrada a la reunió, el president de l'Associació espanyola del Taxi, Julio Sanz, ha afirmat que no retiraran els taxis dels carrers fins que hi hagi respostes "contundents i sòlides". "És un punt de no retorn", ha dit. Ho fa manifestat amb la Gran Via de Barcelona encara ocupada per centenars de taxis i amb l'amenaça verbal d'estendre el col·lapse al port de Barcelona i la Jonquera. A més, la protesta també s'ha estès a altres punts de l'Estat i a Madrid aquest matí els taxis han iniciat marxes lentes des de l'estació d'Atocha i han tallat el passeig de la Castellana, just on està el Ministeri de Foment.
Un dels principals punts que reclamen els taxistes és el traspàs de competències a les autonomies perquè la proporcionalitat 1/30 es compleixi a totes les comunitats autònomes. També reclamen canvis a la llei i el reglament de transports. A més, demanen que no es posin en funcionament més llicències VTC fins que es reuneixi la Conferència Nacional del Transport, i que es posi en marxa de manera immediata la web de registre i control aprovada el desembre passat. Des del Govern, la consellera de Presidència i portaveu, Elsa Artadi, també ha exigit el traspàs de competències davant la "deixadesa" de l'Estat.
A Foment semblen disposats a recollir com a mínim la principal reivindicació dels taxistes. El ministre del ram, José Luis Ábalos, proposa transferir a les comunitats autònomes les competències per atorgar llicències VTC. No es tracta d'una aposta nova, ja que el ministre va anunciar aquesta mesura el passat 12 de juliol en el marc la comissió de Foment del Congrés. Dimecres, en la Conferència Nacional del Transport ho reiterarà, ha avançat aquest cap de setmana el Ministeri. La Generalitat també vol aprofitar la comissió bilateral del mateix dia amb l'Estat per abordar el traspàs de competències, i arribarà a la trobada després d'haver rebut els taxistes el dimarts.
Desatesa la petició d'aixecar el bloqueig
És una incògnita per ara quin pot ser l'impacte en les mobilitzacions de tot aquest intens calendari de reunions ni si servirà per destensar el conflicte. Des dels taxistes han admès que des del Govern i l'Àrea Metropolitana els han reclamat que confiïn en elles i aixequin el bloqueig del centre de Barcelona, i especialment aquest dilluns d'increment de l'activitat de la ciutat per ser laborable, però s'han negat. Els conductors mobilitzats comencen a acusar el cansament després de tres dies de dormir als taxis al bell mig de la ciutat, però en les assemblees segueixen mantenint un to bel·ligerant.
"Si això no s'arregla, guerra, guerra, guerra" o "Ni un pas enrere" han estat alguns dels crits unànimes que s'han sentit aquest diumenge a la tarda. El portaveu de l'associació Élite Taxi, Alberto "Tito" Álvarez, ha reclamat novament al govern espanyol que es blindi la llicència urbana i concedeixi competències locals i autonòmiques pel sector per limitar la presència de VTC. "Amb aquestes dues coses s'acaba el conflicte", ha promès Álvarez. En cas contrari, el portaveu ha alertat que hi pot haver "alarma social" a les grans ciutats de l'Estat. "O tot o res, ells sabran", ha avisat. A més d'afectar la mobilitat, l'altre objectiu dels taxistes han estat els cotxes VTC, que han rebut diversos atacs.