Ara, els jutges han decidit esperar que es resolgui l'euroordre que ha de determinar la seva extradició, al considerar que no és necessari privar-lo de llibertat de moment. L'artista s'ha presentat voluntàriament davant de la policia belga aquest matí, que com preveu el protocol de les euroordres l'ha detingut i l'ha portat davant del jutge d'instrucció de Gant, que ha decidit deixar-lo en llibertat amb cautelars mentre s'avalua el seu cas. Com ja va passar amb els exconsellers que són a Bèlgica, ara la justícia haurà de determinar si l'euroordre contra Valtonyc és vàlida i se'l retorna o no a l'Estat espanyol.
De fet, ell mateix ha anunciat una roda de premsa a les 17.00 hores aquest dijous, on comentarà "el partit i les jugades clau", entenent que es tracta dels propers passos legals que realitzarà. Assegura que "avui és un gran dia". L'artista oferirà la roda de premsa acompanyat del professor de la KU Leuven, filòsof, escriptor i activista belga Lieven De Cauter.
Hoy es un gran día.
— Josep ValtònycðŸŽ—ï¸ (@valtonyc) 5 de juliol de 2018
España ya no juega en el mundial pero yo sigo en cuartos de final.
Rueda de prensa en Bruselas hoy a las 17h comentando el partido y las jugadas clave.
Roncero no llores. pic.twitter.com/P5ptiNbn0F
El raper va avisar que es posaria a disposició de la justícia quan se'l cités. Segons va afirmar, tenia intenció de "sortir de la clandestinitat" i presentar-se davant de les autoritats del país on es troba actualment tan bon punt fos citat.
El 24 de maig - el dia que finalitzava el termini perquè ingressés en un centre penitenciari a Espanya- Valtònyc no va entrar a presó i es va conèixer el seu exili. El mateix dia l'Audiència Nacional va dictar ordre de recerca contra ell, a nivell estatal, europeu i internacional.
El cantant també va dir que recorreria la sentència del Tribunal Suprem i l'Audiència Nacional al Tribunal Europeu de Drets Humans d'Estrasburg i, quan arribés el moment, es defensaria davant d'un tribunal internacional de l'ordre europea de detenció.