El «cometa del segle» es deixa veure al cel de Catalunya

El pas del cos celeste per la Terra, molt esperat pel món de l'astronomia, ha estat capturat des de l'Observatori Fabra de Barcelona i des del Parc del Montsec

El «cometa del segle», vist des de Barcelona fa unes setmanes
El «cometa del segle», vist des de Barcelona fa unes setmanes | Alfons Puertas / Observatori Fabra
Redacció
30 de setembre de 2024, 09:03
Actualitzat: 16:16h

El conegut com a "cometa del segle" s'ha deixat veure aquesta matinada de dilluns a Catalunya. El cos celeste C/2023 A3 o Tsuchinshan-ATLAS s'esperava amb ganes des del món de l'astronomia i ha estat capturat des de l'Observatori Fabra de Barcelona i des del Parc Astronòmic del Montsec a Àger.

Ja estava previst que el cometa s'apropés a la Terra entre finals de setembre i principis d'octubre, i que seria visible des dels dos hemisferis, igual que es podria presenciar des de Catalunya. Aquest cos celeste ha estat denominat per la comunitat científica com a "cometa del segle" per les expectatives que té posades, ja que és un dels més brillants dels últims cent anys.

Després de sobreviure a les altes temperatures del seu apropament al Sol, el cos celeste encara es podrà veure en una segona ocasió. En aquest cas serà entre el 10 i el 12 d'octubre al capvespre, mirant cap a l'oest. El més a prop que estarà l'astre de la Terra serà uns 70 milions de quilòmetres.

El "cometa del segle" va ser descobert per astrònoms de la Xina a principis de 2023 i es preveu que el seu pas per la Terra sigui únic, a diferència del cometa Halley, que torna al nostre planeta cada 75 anys. Arran del rastreig des que es va descobrir, es pot veure com ha anat augmentant la seva brillantor mentre s'ha apropat al Sol.

La revista National Geographic va citar alguns dels punts de l'Estat en què es podrà observar de millor manera el cometa i ha mencionat l'entorn del Parc Astronòmic del Montsec, a Àger. "La meca astronòmica de Catalunya", segons la publicació, permetrà veure el cos celeste per l'escassa contaminació lumínica dels voltants. El Mont Toro de Menorca també és un altre dels punts dels Països Catalans que permetran veure adequadament el "cometa del segle".

Els millors llocs a Barcelona per veure-ho

• Observatori Fabra: Aquest observatori es troba al mig de Barcelona, per tant, el cel serà més fosc que al centre de la ciutat.
  • Parc del Laberint d'Horta: Aquest parc té poca contaminació lumínica, ja que es troba apartat del centre de la ciutat i prop de Collserola.
  • El Tibidabo: Aquesta zona té una bona visibilitat de tot el cel, a més de ser una zona amb poca contaminació lumínica
  • Montjuïc: La manca d'edificis en aquesta zona facilita l'observació, ja que es pot veure netament el cel i sense massa contaminació lumínica.