REPORTATGE

El dia abans al territori Copa Amèrica: «Hem vist les 'fan zones', ara falten els visitants»

Mentre tot està a punt al front marítim per la competició de vela que comença dijous, els restauradors es mostren "expectants" amb l'esdeveniment, que esperen que es noti a la tardor, i les entitats veïnals critiquen la cessió de l'espai públic

Un xiringuito a la plaça del Mar, a tocar d'una fan zona de la Copa Amèrica
Un xiringuito a la plaça del Mar, a tocar d'una fan zona de la Copa Amèrica | Marc Asensio
21 d'agost de 2024, 21:10
Actualitzat: 21:50h

Barcelona entra en terreny desconegut amb la Copa Amèrica. Els darrers mesos s'ha sentit referenciar aquesta cita esportiva al costat d'altres esdeveniments de renom internacional i encaix barceloní, com el Mobile World Congress. Però les diferències, almenys d'entrada, són evidents. La manera de fer i la consolidació de la fira tecnològica suposa portar 100.000 assistents durant quatre dies, molts dels quals ja coneixen la ciutat i fan bullir el sector de la restauració, la mobilitat, l'allotjament turístic i l'oci nocturn. Ara, per contra, les previsions dels visitants són incertes perquè és un esdeveniment inèdit a la ciutat.

L'únic gran estudi de previsió de l'impacte de la cita de vela -elaborat per la Universitat Pompeu Fabra- parlava d'atraure fins a 2,5 milions de turistes més, però el tinent d'alcaldia Jordi Valls hi desconfiava obertament en una entrevista a Nació. Ara, aquest diari ha consultat l'entorn dels grans punts d'atracció ciutadana per la Copa Amèrica al front marítim -sumant-hi més d'una vintena de testimonis entre negocis, patronals i moviments veïnals- i la conclusió compartida, a un dia de l'estrena, és que s'entra en un terreny ple d'incògnites. I la mirada per resoldre-les, a més, enfila la tardor.

D'entrada, ni la restauració ni els locals d'esports marítims han notat un augment de la demanda previ a l'inici de l'esdeveniment, com sí que passa amb els sectors afectats en moments de grans congressos. Ara bé, la idea de l'Ajuntament, la Generalitat, el govern espanyol i l'organització de la Louis Vuitton 37a America's Cup és obrir camí en els esports nàutics i situar Barcelona internacionalment, asseguren. Mentrestant, les crítiques veïnals emergeixen davant algunes certeses: el desplegament d'infraestructures dels promotors i els patrocinadors per seguir la competició a diferents punts de la ciutat -com el Moll de la Fusta, la plaça del Mar o el passeig Marítim del Bogatell-, però també pels canvis en la mobilitat o la conversió d'alguns habitatges al lloguer de temporada amb la cita esportiva com a reclam. Ara bé, un altre dubte encara sense resoldre és com es vehicularà aquesta incomoditat, si és que arriba a passar, ja que tampoc no hi ha cap protesta al calendari.

Últims preparatius de la Copa Amèrica a Barcelona
Últims preparatius de la Copa Amèrica a Barcelona
Últims preparatius de la Copa Amèrica a Barcelona
Últims preparatius de la Copa Amèrica a Barcelona
Últims preparatius de la Copa Amèrica a Barcelona
Últims preparatius de la Copa Amèrica a Barcelona
Últims preparatius de la Copa Amèrica a Barcelona
Últims preparatius de la Copa Amèrica a Barcelona
Últims preparatius de la Copa Amèrica a Barcelona
Últims preparatius de la Copa Amèrica a Barcelona

La restauració, expectant

La idea del Moll de la Fusta, lleugerament més separat de la trama urbana, és convertir-se en el principal espai d'acollida ciutadana del seguiment de la cursa: tindrà més aparadors de les principals marques promocionals de la cursa de vela, així com més casetes de restauració. És la zona anomenada "Race village". Ara bé, més directament encabides a la zona de platges, hi haurà les presentades com a "fan zones". Una se situa en plena Barceloneta i l'altra en el cor del Bogatell. Alhora, però, el consistori destaca, entremig d'aquests dos punts, el dic de recer ubicat com a continuació del Moll de Mestral, al renovat Port Olímpic, com a gran mirador ciutadà per veure directament les sortides i arribades dels vaixells competidors. 

L'entorn econòmic d'aquests darrers tres punts del front marítim, però, té dubtes genuïns de com i quan començaran a notar l'impacte de la cita esportiva i si els esperats turistes d'alt nivell adquisitiu seran una realitat. "Hem vist les fan zones, sí, però ara falten els visitants, que de moment ni rastre", explica el Francesco, encarregat de La Deliciosa, un gran xiringuito ubicat a tocar de la pantalla gegant desplegada a la plaça del Mar. La seva empresa ha reforçat l'estoc del negoci, esperant que puguin arribar més clients, però de moment no hi ha novetats. "Al final, crec que els que hi entenen s'ho miraran des d'un iot i no vindran aquí", reflexiona en veu alta des del negoci que regenta, on es poden veure cartells que expliquen com s'han de comportar els banyistes els pròxims mesos. "Atenció! Durant la Copa Amèrica no nedeu més lluny de 150 metres de distància de les boies grogues", diu un dels fulletons, que també demana als usuaris de les platges que es moguin per les zones indicades i no es barregin amb els canals de navegació.

Un altre establiment pràcticament enganxat al baret -aquest més engalanat- repeteix la mateixa constatació: no hi ha cap demanda afegida de cara als pròxims dies. "Em venen clients preguntant que es pensen que el que hi ha és la Copa del Món de futbol", diu l'encarregat d'El Xulo. Les explicacions canvien lleugerament, però acaben transmetent les mateixes realitats al voltant dels punts que aspiren a congregar curiosos de la Copa Amèrica. "Hi havia moltes expectatives i de moment és un fiasco", s'avança l'Andrés, a càrrec del restaurant Casa Carmen ubicat al nou Moll de Mestral, que encara funciona a mig gas.

De fet, a prop seu, una empresa de lloguer de material i d'activitats nàutiques també lamenta la poca activitat. "Ah, que comença demà?", es pregunta la dona que regenta l'espai, quan falten 24 hores per l'inici de la prova. "Això encara no es nota", afegeix. A prop, els restauradors sí que esperen més gent. "Hem reforçat el personal. Aquest any hi ha gent que no tindrà les vacances ara, com sí que feia altres anys, per si augmenta la demanda. Però de moment, res", explica l'encarregat del Chicken Bar, al Moll de Gregal.

Des del restaurant Salamanca, el responsable del local, Benito Pereira, assenyala que "encara no es veu el tipus de públic" que s'ha relacionat amb la competició de vela. Fa referència a un visitant estranger però amb més capacitat econòmica i fàcilment distingible de la clientela habitual de l'agost. Ara bé, la gran prova de foc, coincideixen els restauradors de la zona, serà a partir de mitjan setembre i sobretot a l'octubre, el moment en què baixa la demanda turística i precisament augmenta l'interès de la Copa Amèrica, que viurà els dies decisius. El gran examen serà la tardor. 

De moment, el director del Gremi de Restauració de Barcelona, Roger Pallarols, també es mostra "expectant". Alhora, però, fa unes consideracions més generals sobre el sector, ampliant el focus. D'una banda, celebra que la ciutat aposti per acollir la Copa Amèrica i que "l'Ajuntament tingui una actitud facilitadora" amb aquesta mena d'esdeveniments. Ara bé, també matisa que el seu vaticini és que -a diferència del Mobile World Congress- els restauradors que notaran més benefici es concentraran en el front marítim i en els locals de "grans xefs". Alhora dona una explicació a l'impàs: "Hi ha un cert esceptisicme producte del desconeixement", apunta.

Hotelers i oci nocturn són optimistes

Altres sectors econòmics diuen la seva també, fent equilibris. Des del Gremi d'Hotels de Barcelona s'aporten unes declaracions del president de l'ens, Manel Casals, que preveuen que aquest estiu hi ha unes reserves turístiques molts similars a les de l'any passat i encara lleugerament per sota de les del 2019, però que són bones. Ara bé, si bé considera una "bona notícia" que es disputi la Copa Amèrica, també es posa en dubte l'aportació de 2,5 milions de turistes afegits a la costa barcelonina entre agost i octubre. "No preveiem que l’arribada dels visitants per aquest esdeveniment sigui massiva", diu Casals. 

Mentrestant, el sector de l'oci nocturn es mostra lleugerament més optimista. Malgrat que encara no té prou informació, des de la Federació Catalana d'Associacions d'Activitats de Restauració i Musicals (Fecasarm) ja han detectat algunes adaptacions d'alguns locals pel gran esdeveniment esportiu. La discoteca Opium estirarà l'oferta de DJs reconeguts als dilluns de setembre -afegint-se a l'oferta habitual- i la sala Carpe Diem assegura que sí que ha notat un d'aquells repunts de l'activitat pel que fa a les reserves en època de grans esdeveniments. "Algun equip vol tancar la sala pels dies de la final", afegeixen des de la Fecasarm. 

El neguit veïnal

Els veïns, al seu torn, es preparen per acabar de mesurar com els afectarà en el dia a dia l'espectacle i si es compleixen els vaticinis municipals, un cop hagi acabat la competició. Recentment, la Federació d'Associacions Veïnals de Barcelona (FAVB) lamentaven que fins ara no s'hagi previst "cap auditoria econòmica ni social que comprovi el compliment o no de totes les promeses" que s'han fet des de l'administració a l'hora de mesurar i reduir l'impacte sobre la ciutadania. Especialment, davant una competició privada que ha comptat amb finançament públic de diversos estaments -entre Ajuntament, Generalitat, Diputació de Barcelona i govern espanyol- que supera els 40 milions d'euros. La previsió del retorn econòmic deixa dubtes que encara no s'han aclarit, especialment després que altres ciutats com Auckland (Nova Zelanda) o València hagin sortit amb deute de l'acollida d'aquesta cita esportiva. 

Mentre, l'Associació de Veïns de la Barceloneta demana una mica més de temps per valorar l'impacte de la copa de vela, des de l'Associació de Veïns de l'Òstia, al mateix barri, puntualitzen que ja fa mesos que ho noten. "De normal, ja som com la vila d'Astèrix i Obèlix, intentant resistir mentre ens volen convertir en un barri només turístic, però des de l'anunci de la Copa Amèrica això s'ha tornat una bogeria", etziba María del Pino, portaveu del col·lectiu. Menciona els lloguers de temporada que han emergit, el tancament de negocis històrics i la incertesa vers la mobilitat. "Molta gent no sap quin autobús haurà d'agafar a partir d'aquest dijous". De moment, l'Ajuntament ha informat que reforçarà les línies que passin per la Barceloneta, així com la línia groga (L4) del metro, per evitar el col·lapse del transport públic.

I un debat més de fons, assenyalen des de la plataforma ciutadana No a la Copa Amèrica. "Més enllà de l'ocupació de l'espai públic i la cessió a les botigues dels grans patrocinadors d'aquesta cita, perquè les fan zone són una extensió de la Roca Village, aquest esdeveniment suposa aprofundir en el model que prioritza l'economia turística. I ho fa explicant que busca un espectador d'alt poder adquisitiu", apunten. Aquest relat és el que volen revertir des d'aquest espai social, que ja ha tret el cap en protestes com la de la desfilada de Louis Vuitton al Park Güell. En el marc de la celebració de la Copa Amèrica que comença aquest dijous, però, tampoc ha transcendit cap gran crida popular . Tal com ha passat amb els visitants i les expectatives dels sectors econòmics, potser cal esperar més enllà dels primers dies per saber si apareixeran.