Les aturades d'aquest dilluns han tingut una afectació menor que en convocatòries anteriors. És molt probable que hi hagi contribuït el fet que és el primer un cop ja ha acabat el curs escolar. A la franja de primera hora, de 07.00 h a 09.00 h, ha calgut regular els accessos a l'estació de la Sagrera per evitar que s'acumuli massa gent a l'andana, però només durant la darrera mitja hora, molt menys que de costum. Això no ha impedit que no s'hagin repetit les escenes d'indignació dels usuaris, que pateixen els efectes de la vaga tots els dilluns laborables. I s'ha notat en el nombre de passatgers: un 26% menys que un dia normal.
La pregunta que es fan molts barcelonins és fins quan durarà el conflicte, però ara per ara es fa difícil de preveure. La reunió d'aquest dimarts és un bon símptoma, perquè per primer cop aquest mes es preveu que la direcció i el comitè d'empresa seguin en una mateixa taula, i ho facin per valorar una proposta madurada per les parts. Tot i això, desencallar-lo no serà bufar i fer ampolles. Quan s'arribi a un acord, caldrà que el ratifiquin els treballadors en assemblea, i si no es tanca un pacte immediatament hi ha la possibilitat que el conflicte no es desencalli fins a l'octubre com a mínim.
[blockquote]"La decisió està a les mans de l'Ajuntament i de l'alta direcció", diu el president del comitè, Pere Ramon Dalmau[/blockquote]
Aquest dijous pot ser crucial per al calendari: es determinarà si durant les vacances es pot tancar un acord o s'ha de deixar per a després. Els treballadors decidiran en assemblea si entre el juliol i el setembre se'n podria convocar una per votar si accepten un hipotètic acord o la votació no es faria en cap cas fins a partir del 2 d'octubre, suspenent-se les aturades parcials fins a la celebració de l'assemblea decisòria. A TMB prefereixen guardar silenci a l'espera de la reunió de mediació d'aquest dimarts, però els treballadors tenen clar que el següent pas per resoldre el conflicte depèn de la direcció de l'empresa.
"La decisió està a les mans de l'Ajuntament i de l'alta direcció", ha afirmat aquest dilluns a NacióDigital el president del comitè d'empresa, Pere Ramon Dalmau. En la seva contraproposta, els treballadors demanen establir un calendari d'internalitzacions de tasques que ara executen empreses externes, com ara el departament de vies i catenàries, garantint que, un cop acabats els contractes, el servei es tornarà a prestar directament des de TMB. També incorporen alguns punts referents al combat contra la precarietat laboral, com mesures per garantir els contractes a jornada sencera en comptes de parcials.

Un adhesiu de la CGT assenyala a Mercedes Vidal com a responsable de la vaga. Foto: Adrià Costa
Aquests punts se sumarien als que ja incorporava la proposta de la Generalitat, i que TMB acceptava sempre que el comitè la sotmetés a votació en assemblea, però els representants dels treballadors es va negar a fer-ho en veure-la insuficient. Segons TMB, la proposta del Govern estableix una vigència del conveni del 2016 al 2019. També marca increments salarials, unes xifres concretes o l'IPC oficial real si resulta superior. Les xifres concretes són 32 euros lineals el 2016, un 1% lineal el 2017, un 1% el 2018 i un 1,5% el 2019. També estableix la creació d'un complement vinculat a la formació en prevenció de riscos laborals planificada cada any, que el 2017 serà de l'1%, el 2018 de l'1,5% i el 2019 de l'1,75%.
Pel que fa a la contractació, s'estipula que 372 agents d'atenció al client que tenen contractes indefinits a temps parcial (75%) passaran a tenir-lo a temps complet (100%). A banda es crearien dos nous torns de treball per al col·lectiu d'agents d'atenció al client per afavorir la conciliació de la vida laboral i familiar i oferir un servei més ajustat a les necessitats dels usuaris. Altres aspectes fan referència a la jornada laboral, que l'any 2019 es redueix en 8 hores, i a la jubilació, sobre la qual s'indica que l'empresa continuarà facilitant l'accés a la jubilació parcial en els mateixos termes que fins ara si la llei ho permet.
CUP i comitè demanen la dimissió de Mercedes Vidal
Des del comitè, Pere Ramon Dalmau critica que BComú incorporava en el seu programa electoral la municipalització de serveis –explícitament l'aigua i l'atenció domiciliària-, i s'ha preguntat perquè "ho obvien" quan es tracta d'una empresa que ja és pública però que n'externalitza alguns. Ha recordat que el comitè ha demanat en diverses ocasions la dimissió de la presidenta de TMB i regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, i altres càrrecs per no acudir a les reunions de negociació, perquè les declaracions públiques "poc o res tenen a veure" amb la realitat i per "posar llenya al foc en lloc de donar solucions al conflicte".
Els treballadors no són els únics que es mostren crítics amb la gestió del conflicte per part del govern d'Ada Colau. La CUP també ha demanat aquest mateix dilluns la dimissió de Vidal per la seva gestió: "S'ha convertit en part del problema i no en part de la solució". L'exregidor "cupaire" i representant del partit en el consell d'administració de TMB Josep Garganté ha exigit que, si no dimiteix, Colau o l'alcalde accidental, Gerardo Pisarello, haurien de cessar-la per "buscar una altra persona, amb valor polític per enfrontar-se a la màfia de TMB, com ells van dir".
[blockquote]Bosch vol que Colau lideri les negocions i Fernández Díaz es queixa que segueixi muda davant un nou "black monday"[/blockquote]
El líder d'ERC a l'Ajuntament, Alfred Bosch, ha defensat aquest mateix dilluns que el conflicte requereix "lideratge i negociació", i el govern "demostra un cop més que no sap fer ni una cosa ni l'altra". Bosch ha exigit que "el màxim responsable de la ciutat es posi al capdavant" de les negociacions, en referència a Colau. Alberto Fernández Díaz (PP) ha criticat que l'alcaldessa "segueix muda durant un altre black monday de vaga al metro", i creu que "ha de gestionar i no quedar-se en silenci".

Una aglomeració al metro el 24 d'abril, la primera jornada de vagues. Foto: ACN