Educació anuncia a les famílies que reforçarà lectura, matemàtiques i llengües arran de l'informe PISA

La consellera Anna Simó envia una carta en què explicita que es treballarà per afermar l'"assoliment de les competències" i demana suport als docents per gestionar la "complexitat" dels centres​

Imatge d'arxiu dels passadisos d'un centre educatiu
Imatge d'arxiu dels passadisos d'un centre educatiu | Europa Press
14 de desembre del 2023
Actualitzat a les 10:53h
La conselleria d'Educació ha anunciat aquest matí a les famílies que ja han començat a impulsar les reformes que fan falta per superar els històrics mals resultats de l'alumnat a l'informe PISA. Després d'aparcar la sisena hora tot just aquest dilluns, la consellera Anna Simó ha avançat en una carta que el que sí que faran és reforçar lectura, matemàtiques i llengües, les assignatures que les proves han posat de manifest que cal afermar.

El departament ha explicitat que es treballarà per afermar l'"assoliment de les competències" i ha demanat suport a l'equip docent per gestionar la "complexitat" dels centres​. La consellera ha assegurat que el paper dels pares i mares és "clau" en l'èxit educatiu, no només amb la implicació en la vida del centre, sinó també en l'acompanyament, en l'estona dedicada a l'estudi o a la lectura i la gestió responsable del consum de pantalles de dispositius electrònics, en els quals ha tornat a situar el focus.

I és que segons la consellera, els últims resultats de l'informe "van més enllà de l'àmbit educatiu i tenen repercussions socials i de país" que es couen des de després de la pandèmia de la Covid. Enmig del debat sobre la davallada d'indicadors de resultats educatius, Simó s'ha fet autoesmena i ha afirmat que l'escola ha de ser diversa com ho és la societat. De fet, com a repte, s'ha marcat atendre aquesta diversitat que, en el moment de fer-se públic el PISA, va culpar dels resultats. La conselleria ha acabat la seva missiva tornant a reclamar "fer pinya" en favor d'una educació de nivell per als nens i nenes.

A banda del reforç esmentat, la titular del Departament ja va anticipar dilluns que, a partir de gener, començaran a treballar en un pla de més extraescolars amb contingut formatiu, que hauria d'arribar abans del febrer del 2025, com a tard. Així, Educació ja donava pistes que el seu model educatiu deixarà d'inspirar-se en Finlàndia i s'encaminarà més cap al portuguès. L'alumnat del país lusità se situa per sobre de la mitjana de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) a l'informe PISA després d'una aposta per la inclusió, amb currículums adaptats i ampliació de l'etapa obligatòria.
 

Carta Consellera Educacio Families by naciodigital on Scribd



 

A la recerca d'un pacte polític

Més enllà d'això, el president del Govern, Pere Aragonès, busca un pacte polític ampli per revertir els mals resultats. Així ho ha anunciat aquest dimecres al Parlament, en una sessió en què ha afirmat que l'educació ha estat, és i serà una prioritat per l'executiu que lidera. Precisament per aquest motiu, ha defensat la necessitat d'impulsar "canvis valents" i ja ha avançat que citarà els presidents i presidentes de tots els grups parlamentaris -a excepció de l'extrema dreta de Vox- per consensuar una resposta àmplia davant dels reptes educatius. "Com a Govern assumim totes les responsabilitats, però volem fer-ho conjuntament", ha reblat. L'oposició, però, per la seva banda, ha retret al republicà el retard en la resposta a l'informe i ha demanat a Educació suspendre les mesures anunciades fins que siguin consensuades.