El Consell Nacional de la Cultura i les Arts (CoNCA) ha emès la Carta de les Arts a l'Educació, un document amb què ha demanat a les administracions públiques que la formació artística transversal sigui present en el currículum de totes les etapes de l'ensenyament obligatori. L'objectiu del CoNCA és equiparar ciències, humanitats i arts.
Després de celebrar el primer Fòrum de les Arts a l'Educació, el Consell ha presentat una seixantena de propostes per democratitzar les polítiques culturals. Així, s'ha fet una aposta ferma per incorporar matèria artística en la formació de mestres, incloure les especialitats artístiques durant l'educació secundària i acabar amb l'exclusió en la docència d'algunes disciplines, com ara la dansa o el teatre.
La Carta a les Arts a l'Educació ha defensat incloure les arts cinematogràfiques, audiovisuals i digitals dins de la menció d'Educació Visual i Plàstica dels graus d'Educació. D'altra banda, també es pretén autoritzar els centres d'ensenyament artístics superiors a impartir el màster de Formació del Professorat de Secundària, referit a les corresponents especialitats artístiques. Per acabar, amb la intenció de contribuir a la millora professional dels mestres i el professorat, s'ha proposat crear unes residències educatives equivalents a les de MIR-medicina, FIR-farmàcia o BIR-Biologia.
Entre la resta de propostes sorgides del primer Fòrum -en total, 170-, el Consell ha volgut destacar l'opció de garantir l'educació artística en les etapes d'educació infantil, assegurar que fora de l'oferta escolar hi hagi una presència suficient de formació artística assequible a tot l'alumnat i superar l'actual jerarquització entre les disciplines, on es "discriminen" les arts escèniques i les audiovisuals/digitals davant la música i les visuals. Amb tot, el CoNCA ha considerat "essencial" fer un seguiment de totes elles i, per això mateix, ha posat damunt la taula crear un Observatori de les Arts a l'Educació, per conformar un banc d'informació especialitzada, fixar el coneixement, assessorar els centres educatius, fer seguiment d'experiències innovadores i desenvolupar metodologies de pedagogia.
Per l'òrgan, és destacable fomentar la cooperació entre administracions per articular el sistema educatiu i cultural al conjunt del país, amb criteris d'equilibri territorial. Per això, han proposat acordar entre elles les funcions que haurien de correspondre a cadascuna per articular la formació en l'àmbit català. Una coordinació que hauria de ser entre el Govern, els ajuntaments, les diputacions i els consells comarcals, tal com han detallat.
Són les mateixes administracions qui haurien d'impulsar el Pla Nacional de les Arts i l'Educació, que ha d'abastar les arts dins i fora de l'horari lectiu de l'alumnat per "superar les inèrcies centralitzadores i articular el sistema artisticoeducatiu en el conjunt del territori", han subratllat.
En roda de premsa, els membres del CoNCA han aplaudit la "bona" predisposició de les diferents institucions i han explicat que ja s'han produït les primeres reunions entre conselleries i institucions.
El CoNCA demana la inclusió transversal de la formació artística al currículum escolar obligatori
L'objectiu és equiparar ciències, humanitats i arts en totes les etapes i, per això, posa damunt la taula una seixantena de propostes

- La presidenta del CoNCA, Vinyet Panyella, acompanyada pel secretari del Plenari, Jordi Font, i les membres Tania Safura, Salvador Casals i Núria Iceta -
- Guillem Roset
ARA A PORTADA
Publicat el 05 de juliol de 2022 a les 11:16
Et pot interessar
-
Societat Denuncien que Seat exclou el català de les visites guiades a la planta de Martorell
-
Societat Un grup de ball català es proclama subcampió de la Mundial de hip-hop a Arizona
-
Societat La Catalunya Nord demana més autonomia i més català a l'escola
-
Societat L'oferta de cursos públics de català arriba per primera vegada a les 40.000 places en un trimestre
-
Societat Es crema un restaurant peruà al barri de Sants
-
Societat Detenen un home a l’aeroport del Prat per transportar droga a l’equipatge i a l’interior del cos