Els alcaldes de l'Eix Transversal demanen que s'acceleri el desdoblament

Creuen que és la solució per evitar l’alta sinistralitat de la via

Publicat el 25 d’octubre de 2010 a les 06:30
Primers treballs del desdoblament de la C-25 a l'alçada d'Espinelves, fa uns mesos. Foto: ACN

L'alcalde d'Artés (Bages), Damià Casas, i el de Folgueroles (Osona), Carles Baronet, demanen des de l'ACN que no s'alenteixi el desdoblament de l'Eix Transversal per evitar els accidents de trànsit que s'hi registren. Segons dades del Servei Català de Trànsit, durant el 2010, 12 persones al Bages i dues a Osona han mort mentre circulaven per la C-25. A Artés, Casas demana un control de la velocitat perquè els conductors aprofiten 'el mínim espai per fer un avançament' a la recta del municipi. Des de Folgueroles, Baronet lamenta que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) no va respondre les seves demandes fins que hi va haver una mort el mes d'agost.

En contra de la centralitat de Barcelona i amb la idea inicial de descongestionar el trànsit que circulava de banda a banda de Catalunya es va crear, l'any 1997, una carretera que creuava el país horitzontalment, la C-25, també coneguda com Eix Transversal.

Des d'aquell moment, i després de 12 inauguracions parcials que van començar l'any 93, Riudellots de la Selva i Cervera quedaven unides per la C-25. La via, que connecta les comarques de ponent amb les gironines té un recorregut de 153 quilòmetres i, tal com destaca l'alcalde d'Artés, Damià Casas, va quedar obsoleta pràcticament des de l'inici.

El fruit de tants anys d'obres va donar com a resultat una carretera d'un carril per sentit de circulació amb trams en què apareixia un tercer carril destinat a l'avançament de vehicles lents, però també el podien utilitzar vehicles del sentit contrari per avançar. Aquesta és una de les situacions que, segons assenyala Casas a l’ACN, fan que els conductors aprofitin “el mínim espai per fer un avançament”, sobretot en rectes com la que passa pel seu municipi.

Segons dades del Servei Català de Trànsit, el degoteig d'accidents mortals a l'Eix Transversal ha repuntat considerablement aquest 2010 tot i haver experimentat un descens durant l'any 2009 en els trams que passen per l'Anoia i el Bages. Aquest any, al Bages, han mort 12 persones, mentre que l'any anterior n'hi va perdre la vida una. A Osona, hi ha hagut dues morts per tres del 2009. En conjunt, a la C-25, 17 persones hi ha perdut la vida aquest 2010.

Artés i Folgueroles, punts negres

El tram més fatídic en el que portem d'any és a Artés, al Bages. Hi ha hagut dos accidents en què sis persones hi han perdut la vida. Un va ser al punt quilomètric 146,5, on hi van morir quatre persones. L'altre va ser al 147,9, i hi va haver dos morts. L'any passat en canvi, no s'hi va registrar cap víctima mortal.

A Osona, d'altra banda, hi ha hagut una davallada respecte el 2009 però Folgueroles és l'únic municipi d'aquesta comarca on, tant el 2010 com l'any anterior, hi ha mort una persona. Concretament, als punts 185,7 i 184,9. Al llarg dels darrers dos anys, hi ha hagut accidents mortals als municipis bagencs d'Aguilar de Segarra, Manresa, Rajadell i Sant Fruitós de Bages. I a Osona, n'hi ha hagut a Muntanyola, Espinelves i Gurb.

Impuls al desdoblament

Des d'Artés, Damià Casas demana que no s'alenteixi el desdoblament i que s'hi faci un impuls. Les previsions que li han arribat són d'acabar-ho el primer trimestre del 2013, però ho veu difícil tenint en compte que hi ha trams pendents de licitació. I és que, al seu municipi, els accidents són fruit de la recta que hi ha, molt llarga però sense carril addicional per avançar.

Casas assenyala que la C-25 “va morir d'èxit des que es va inaugurar” i alerta que hi ha molt volum de circulació de camions que “venint d'Espanya per anar cap a França”, utilitzen aquesta carretera com a via més ràpida. L'alcalde explica, molt gràficament, que “tots ens posem molt nerviosos quan anem a una marxa reduïda darrere d'un camió”. Arribats a les gran rectes, molts vehicles avancen tot i veure'n d'altres “a l'infinit” pensant que “ja tenen temps”.

A la recta d'Artés, on segons el seu alcalde “es corre molt”, hi ha hagut els accidents més greus d'aquest any. És per això que Casas es mostra a favor de controlar la velocitat amb un sistema de radars. De fet, des d'aquesta setmana, els Mossos d'Esquadra han incrementat la seva presència a l'Eix Transversal i tenien previst augmentar la presència de controls de velocitat.

Des de Folgueroles, Carles Baronet assegura que hi ha hagut sempre perill d'accidents en el tram del seu municipi excepte quan s'ha pintat de groc per obres impedint l'avançament. L'alcalde afegeix que, el mes de gener, van enviar un correu electrònic al Departament de Política Territorial i Obres Públiques fent una queixa i demanant mesures. Afirma que la conselleria no va respondre fins el mes d'agost, després d'un accident, i és per això que parla de “negligència de l'Administració”.

Actualment, el tram de Folgueroles està en obres a causa del desdoblament. Per aquest motiu i pel fet que, segons assegura, “els Mossos estan actuant perfectament” no calen més mesures. Això sí, demana que “no s'alenteixi” el desdoblament per evitar accidents com els dos mortals que hi ha hagut aquest any i l'anterior.

Baronet exposa, a més, que el tram de desdoblament entre Calldetenes-Folgueroles i Gurb és “molt important” per a la gent de la comarca i especialment pels que viuen a la corona nord de Vic. A més, està convençut que, amb les obres finalitzades, Osona serà “terra de pas” i es podrà potenciar molt l'activitat econòmica i turística.

Notícies relacionades
- Els Mossos d’Esquadra posaran més controls a l’Eix
- Qui té la culpa dels morts a l’Eix?