16
d'octubre
de
2020, 08:00
Actualitzat:
11:16h
Les noves mesures del Govern per frenar l'expansió del coronavirus han entrat en vigor aquesta passada mitjanit, però ho han fet a mitges. I és que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) no s'ha pronunciat encara sobre aquesta qüestió i la Generalitat, entenent que no podien esperar, ha optat finalment per publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) la resolució amb totes les mesures, i amb una disposició que deixa en suspens aquelles qüestions que afecten drets fonamentals i sobre les quals s'hi ha de pronunciar la justícia.
Així, totes les mesures han entrat en vigor aquesta mitjanit, també la que ordena tancar bars i restaurants, excepte aquelles que fan referència a la limitació de les reunions a un màxim de sis persones, les classes a la universitat de manera telemàtica -que ja està activa des d'aquest dijous- i l'activitat dels centres de culte, a l'espera de la resolució del tribunal.
No és la primera topada
No és el primer cop que es produeix un pols entre la Generalitat i la justícia en qüestions relacionades amb les restriccions per la Covid-19. Ja va passar al Segrià, quan el Govern va ordenar un confinament perimetral a diversos municipis de la zona per mirar de controlar el brot de l'estiu, un dels més complicats des que es va aixecar l'estat d'alarma. De matinada, el jutjat de guàrdia de Lleida va tombar l'enduriment de les mesures, i també la Fiscalia s'hi va pronunciar en contra en considerar que, per a prendre aquella decisió, calia activar l'estat d'alarma.
En el cas actual, que afecta tot Catalunya, el TSJC no ha dit que no accepti les mesures, però sí que ha demanat més temps per prendre una decisió, que s'hauria de produir aquest divendres. La Generalitat, però, ha optat per tirar pel dret i no esperar la resolució judicial. La incertesa de les últimes hores té, com a principal afectat, el sector de l'hostaleria i la resta d'àmbits afectats per les restriccions.
Ahir al migdia, el TSJC va demanar concrecions al Govern sobre les mesures adoptades i la seva afectació sobre els drets fonamentals i hi va detectar errors de forma. Segons el TSJC, els serveis jurídics de la Generalitat van presentar un escrit en aquest sentit, però no es van corregir els errors -no hi ha ni firma, ni data, ni número.
Fonts del Departament de Salut consultades per NacióDigital apuntaven aquest dijous a la tarda que els serveis jurídics de la Generalitat havien treballat per fer possible que les restriccions puguessin entrar en vigor la matinada d'aquest dijous a divendres com estava previst.
La intenció del Govern no era demorar l'aplicació de les mesures, per bé que les exigències apuntades pel TSJC han fet que la resolució no arribi fins aquest divendres, i això tindrà conseqüències en aquelles restriccions que poden tenir afectació sobre drets fonamentals. El secretari de Salut Pública, Josep Maria Argimon, ha remarcat que no contempla un escenari en què el TSJC no ratifiqui les mesures del Govern.
La Fiscalia Superior de Catalunya no s'oposa a les mesures, segons ha informat Efe i han recollit diversos mitjans. El ministeri públic ha emès un informe en què no posa objeccions a les restriccions anunciades -que inclouen limitacions d'aforament dels comerços i centres culturals, i el tancament d'alguns locals de serveis- i sosté que no suposen cap vulneració de drets fonamentals ni són desproporcionades. Amb el pronunciament favorable de la Fiscalia, la decisió recau ara en la sala contenciosa del TSJC, que s'haurà de pronunciar demà.
Objectiu: evitar un nou confinament
La bateria de mesures anunciades ahir pel Govern i aplaudides avui pel Ministeri de Sanitat tenen per objectiu reduir els contagis de coronavirus a les portes de la segona onada. Contemplen el tancament de bars i restaurats, que només podran fer servei a domicili o per emportar, i limitacions d'aforament al comerços. La Generalitat vol que la societat limiti al màxim la mobilitat i els contactes amb persones de fora de la bombolla, i per això hi haurà sancions d'entre 300 i 6.000 euros per a la gent que se salti les restriccions.
Tot i això, el mateix doctor Argimon admetia aquest matí que les mesures no serviran per doblegar la corba, però sí per guanyar temps davant del fet que la pressió hospitalària comença a incrementar-se. Ara com ara, no es contempla demanar un confinament perimetral de Catalunya, perquè els casos són interns i no exportats d'altres zones de l'Estat o altres països.
Les restriccions s'han pres tot assumint el seu impacte econòmic i les inconcrecions dels ajuts per pal·liar-lo, el xoc amb els sectors afectats, especialment el de l'hostaleria i el de la cultura, i el cost social que impliquen unes mesures impopulars. "Cal actuar avui per evitar un confinament total en les pròximes setmanes", advertia ahir Pere Aragonès, al capdavant d'un Govern en funcions que esgota els darrers mesos de la legislatura al volant de la turbulenta gestió de la pandèmia.
La Generalitat, que ha criticat durament com el govern espanyol va pilotar la primera onada i que ha assenyalat la Comunitat de Madrid com a exemple de mala gestió, afronta ara la prova del cotó. El tràgic balanç de víctimes acumulat, el sistema sanitari a la corda fluixa durant el pic, la intervenció tardana, el desconfinament amb presses i els dèficits del propi Govern a l'hora de combatre els rebrots a principis de l'estiu sense un sistema de rastreig prou sòlid són alguns dels elements de l'historial acumulat que han pesat a l'hora de dissenyar una resposta que busca esquivar errors ja experimentats.
Així, totes les mesures han entrat en vigor aquesta mitjanit, també la que ordena tancar bars i restaurants, excepte aquelles que fan referència a la limitació de les reunions a un màxim de sis persones, les classes a la universitat de manera telemàtica -que ja està activa des d'aquest dijous- i l'activitat dels centres de culte, a l'espera de la resolució del tribunal.
No és la primera topada
No és el primer cop que es produeix un pols entre la Generalitat i la justícia en qüestions relacionades amb les restriccions per la Covid-19. Ja va passar al Segrià, quan el Govern va ordenar un confinament perimetral a diversos municipis de la zona per mirar de controlar el brot de l'estiu, un dels més complicats des que es va aixecar l'estat d'alarma. De matinada, el jutjat de guàrdia de Lleida va tombar l'enduriment de les mesures, i també la Fiscalia s'hi va pronunciar en contra en considerar que, per a prendre aquella decisió, calia activar l'estat d'alarma.
En el cas actual, que afecta tot Catalunya, el TSJC no ha dit que no accepti les mesures, però sí que ha demanat més temps per prendre una decisió, que s'hauria de produir aquest divendres. La Generalitat, però, ha optat per tirar pel dret i no esperar la resolució judicial. La incertesa de les últimes hores té, com a principal afectat, el sector de l'hostaleria i la resta d'àmbits afectats per les restriccions.
Ahir al migdia, el TSJC va demanar concrecions al Govern sobre les mesures adoptades i la seva afectació sobre els drets fonamentals i hi va detectar errors de forma. Segons el TSJC, els serveis jurídics de la Generalitat van presentar un escrit en aquest sentit, però no es van corregir els errors -no hi ha ni firma, ni data, ni número.
Fonts del Departament de Salut consultades per NacióDigital apuntaven aquest dijous a la tarda que els serveis jurídics de la Generalitat havien treballat per fer possible que les restriccions puguessin entrar en vigor la matinada d'aquest dijous a divendres com estava previst.
La intenció del Govern no era demorar l'aplicació de les mesures, per bé que les exigències apuntades pel TSJC han fet que la resolució no arribi fins aquest divendres, i això tindrà conseqüències en aquelles restriccions que poden tenir afectació sobre drets fonamentals. El secretari de Salut Pública, Josep Maria Argimon, ha remarcat que no contempla un escenari en què el TSJC no ratifiqui les mesures del Govern.
La Fiscalia Superior de Catalunya no s'oposa a les mesures, segons ha informat Efe i han recollit diversos mitjans. El ministeri públic ha emès un informe en què no posa objeccions a les restriccions anunciades -que inclouen limitacions d'aforament dels comerços i centres culturals, i el tancament d'alguns locals de serveis- i sosté que no suposen cap vulneració de drets fonamentals ni són desproporcionades. Amb el pronunciament favorable de la Fiscalia, la decisió recau ara en la sala contenciosa del TSJC, que s'haurà de pronunciar demà.
Objectiu: evitar un nou confinament
La bateria de mesures anunciades ahir pel Govern i aplaudides avui pel Ministeri de Sanitat tenen per objectiu reduir els contagis de coronavirus a les portes de la segona onada. Contemplen el tancament de bars i restaurats, que només podran fer servei a domicili o per emportar, i limitacions d'aforament al comerços. La Generalitat vol que la societat limiti al màxim la mobilitat i els contactes amb persones de fora de la bombolla, i per això hi haurà sancions d'entre 300 i 6.000 euros per a la gent que se salti les restriccions.
Tot i això, el mateix doctor Argimon admetia aquest matí que les mesures no serviran per doblegar la corba, però sí per guanyar temps davant del fet que la pressió hospitalària comença a incrementar-se. Ara com ara, no es contempla demanar un confinament perimetral de Catalunya, perquè els casos són interns i no exportats d'altres zones de l'Estat o altres països.
Les restriccions s'han pres tot assumint el seu impacte econòmic i les inconcrecions dels ajuts per pal·liar-lo, el xoc amb els sectors afectats, especialment el de l'hostaleria i el de la cultura, i el cost social que impliquen unes mesures impopulars. "Cal actuar avui per evitar un confinament total en les pròximes setmanes", advertia ahir Pere Aragonès, al capdavant d'un Govern en funcions que esgota els darrers mesos de la legislatura al volant de la turbulenta gestió de la pandèmia.
La Generalitat, que ha criticat durament com el govern espanyol va pilotar la primera onada i que ha assenyalat la Comunitat de Madrid com a exemple de mala gestió, afronta ara la prova del cotó. El tràgic balanç de víctimes acumulat, el sistema sanitari a la corda fluixa durant el pic, la intervenció tardana, el desconfinament amb presses i els dèficits del propi Govern a l'hora de combatre els rebrots a principis de l'estiu sense un sistema de rastreig prou sòlid són alguns dels elements de l'historial acumulat que han pesat a l'hora de dissenyar una resposta que busca esquivar errors ja experimentats.