Què és la gàbia de Faraday i què passa quan un llamp cau en un avió?

El vídeo d'una passatgera que ha gravat l'impacte d'un llamp en un avió de Roma a Gran Canària ha obert el debat sobre la seguretat

Un llamp cau al mar de Barcelona
Un llamp cau al mar de Barcelona | Alfons Puertas / Observatori Fabra
Redacció
11 de febrer de 2025, 11:27
Actualitzat: 11:54h

El vídeo sobre un llamp impactant directament en un avió ha obert el debat sobre la seguretat de les aeronaus. Els fets han passat en un vol de Ryanair que cobria el trajecte entre Roma i Gran Canària. Durant el vol, l'avió va travessar una tempesta elèctrica i una passatgera va gravar els moments de tensió que es van viure a la cabina. Tothom estava en silenci i de sobte, un llamp va caure directament a l'avió i va il·luminar tot l'interior enmig d'alguns crits dels passatgers. 

Els experts en aviació, però, no li donen importància a aquest fet, que com les turbulències, generen nervis i tensió entre els passatgers. Però, per què cauen llamps als avions i per què no és un problema? Tal com explica una pilot a les seves xarxes socials, cal parlar de física per entendre-ho. 

El primer que diu és que els avions estan dissenyats i construïts com una gàbia de Faraday, una estructura metàl·lica, -de material conductor de l'electricitat-, que el que fa és que quan un llamp impacta el corrent queda a l'exterior sense afectar, en cap moment, l'interior de l'aeronau. El nom fa referència al seu descobridor, el físic i químic anglès Michael Faraday, que en va construir una el 1836.

En aquest sentit, explica que en alguns casos s'han pogut captar imatges on es veu el llamp travessant l'avió perquè entra per un punt, rodeja l'estructura i surt per un altre. 

La pilot especifica que aquest sistema no només protegeix a les persones a l'interior de l'avió sinó també a tots els sistemes interns i de comunicacions de l'aparell. D'aquesta manera, quan cau un llamp els pilots no ho noten, i en cas de tenir alguna mínima interferència momentània, sempre disposen d'un aparell alternatiu que està blindat.

Per acabar, explica que és més habitual del que ens pensem que caiguin llamps en els avions durant els vols i que en molts casos els pilots ni se n'adonen.