La rapidesa amb què s'estan elaborant diverses vacunes contra el coronavirus està generant a la vegada esperança i temor entre la ciutadania. Una majoria dels catalans no tenen clar que se la posin un cop en tinguin l'oportunitat, malgrat que n'hi ha que ja demanen permís per ser subministrades a Europa i que es calcula que Catalunya tingui 900.000 dosis el primer trimestre de l'any vinent. És segura i eficaç una vacuna que haurà estat descoberta en un any, quan normalment aquest procés triga entre cinc i deu anys, o fins i tot més?
La universitat nord-americana Johns Hopkins assegura que sí i, per convèncer la població que no ha de témer res, ha elaborat un interactiu en què compara com és el procés tradicional de confecció d'una vacuna i com n'és un d'accelerat com l'actual. Aquest exposa, fase per fase, com evoluciona l'estudi i verificació de la vacuna i com s'ho han fet les empreses que ja es troben a punt de rebre el certificat final per reduir els terminis amb fórmules que, segons la universitat, no comprometen "la seguretat de les vacunes i la integritat científica o ètica".
Algunes de les claus que assenyalen és que les farmacèutiques, a diferència del que es fa normalment, no s'han esperat a enllestir les proves d'una fase per passar a la següent, sinó que algunes d'aquestes s'han fet en paral·lel. Així mateix, la situació de pandèmia permetria valorar amb més facilitat la capacitat d'immunitat de les persones que van rebre la prova de la vacuna real i el placebo que en un estudi clínic aïllat.
[noticiadiari]2/212425[/noticiadiari]
Finalment, les empreses haurien començat a produir dosis de vacuna abans de rebre totes les confirmacions, assumint un risc financer pel fet que, si les proves no donaven els resultats esperats, haurien de ser destruïdes. En l'interactiu de la Johns Hopkins, en tot cas, es pot observar com es faria cadascun d'aquesta passos de forma normal i com s'ha fet en aquest cas, per entendre millor com s'han reduït tant els terminis sense comprometre la salut de qui ha de rebre la vacuna.
Igualment, és una bona eina per conèixer el procés d'elaboració d'una vacuna, des dels assaigs preclínics fins a la seva aprovació, fabricació i seguiment posterior, passant per les tres fases de proves en humans, primer en grups reduïts d'una o diverses desenes, després en un nombre més gran de diversos centenars i, finalment, en milers de persones, algunes de les quals reben una dosi de placebo.
[plantillacoronavirus]
És segura i eficient una vacuna feta en un any?
Societat
La universitat Johns Hopkins elabora un interactiu per conèixer com és el procés d'elaboració habitual, que pot durar més d'una dècada, i com s'ha escurçat sense posar en risc la salut ni l'ètica mèdica
- Mostres en un laboratori. -
- Europa Press
ARA A PORTADA
-
Societat Els supermercats grans també creixen a Barcelona: se n'han obert 141 en 10 anys Ànnia Monreal | David Cobo
-
Terra Ho confirma el Meteocat: Catalunya pateix el juliol més càlid de la història Arnau Urgell i Vidal
-
Acció Els forats negres en la lluita contra el foc: 54 ajuntaments mai han tingut pla Arnau Urgell i Vidal
-
Acció El Govern vol passar en cinc anys del 50 al 100% d'urbanitzacions amb tallafocs Arnau Urgell i Vidal | Ferran Casas i Manresa
-
Societat Itàlia compleix l'amenaça i tanca l'espai Schengen amb Espanya per la crisi de Ceuta Gerard Mira
Publicat el
30 de novembre de 2020 a
les 19:16
Et pot interessar
-
Societat
Cues quilomètriques a l'AP-7 en l’operació sortida de l’1 d’agost
-
Societat
Nova crida a la prudència de Protecció Civil: aquest 2026 han mort ofegades 35 persones
-
Societat
Eivissa, 53,5%
-
Societat
Tornen els bombers desplaçats als incendis de Castella i el País Valencià
-
Societat Albares assegura que la integritat de l'espai Schengen està garantida
-
Societat
Els Mossos troben un cadàver en un contenidor de Lloret de Mar
