La rapidesa amb què s'estan elaborant diverses vacunes contra el coronavirus està generant a la vegada esperança i temor entre la ciutadania. Una majoria dels catalans no tenen clar que se la posin un cop en tinguin l'oportunitat, malgrat que n'hi ha que ja demanen permís per ser subministrades a Europa i que es calcula que Catalunya tingui 900.000 dosis el primer trimestre de l'any vinent. És segura i eficaç una vacuna que haurà estat descoberta en un any, quan normalment aquest procés triga entre cinc i deu anys, o fins i tot més?
La universitat nord-americana Johns Hopkins assegura que sí i, per convèncer la població que no ha de témer res, ha elaborat un interactiu en què compara com és el procés tradicional de confecció d'una vacuna i com n'és un d'accelerat com l'actual. Aquest exposa, fase per fase, com evoluciona l'estudi i verificació de la vacuna i com s'ho han fet les empreses que ja es troben a punt de rebre el certificat final per reduir els terminis amb fórmules que, segons la universitat, no comprometen "la seguretat de les vacunes i la integritat científica o ètica".
Algunes de les claus que assenyalen és que les farmacèutiques, a diferència del que es fa normalment, no s'han esperat a enllestir les proves d'una fase per passar a la següent, sinó que algunes d'aquestes s'han fet en paral·lel. Així mateix, la situació de pandèmia permetria valorar amb més facilitat la capacitat d'immunitat de les persones que van rebre la prova de la vacuna real i el placebo que en un estudi clínic aïllat.
[noticiadiari]2/212425[/noticiadiari]
Finalment, les empreses haurien començat a produir dosis de vacuna abans de rebre totes les confirmacions, assumint un risc financer pel fet que, si les proves no donaven els resultats esperats, haurien de ser destruïdes. En l'interactiu de la Johns Hopkins, en tot cas, es pot observar com es faria cadascun d'aquesta passos de forma normal i com s'ha fet en aquest cas, per entendre millor com s'han reduït tant els terminis sense comprometre la salut de qui ha de rebre la vacuna.
Igualment, és una bona eina per conèixer el procés d'elaboració d'una vacuna, des dels assaigs preclínics fins a la seva aprovació, fabricació i seguiment posterior, passant per les tres fases de proves en humans, primer en grups reduïts d'una o diverses desenes, després en un nombre més gran de diversos centenars i, finalment, en milers de persones, algunes de les quals reben una dosi de placebo.
[plantillacoronavirus]
És segura i eficient una vacuna feta en un any?
Societat
La universitat Johns Hopkins elabora un interactiu per conèixer com és el procés d'elaboració habitual, que pot durar més d'una dècada, i com s'ha escurçat sense posar en risc la salut ni l'ètica mèdica
- Mostres en un laboratori. -
- Europa Press
ARA A PORTADA
-
-
Política Junqueras confirma per l'11S: «La pluja em va fer fora l'any passat» Bernat Castanyer Colomer
-
Política Radiografia d'un «estat paral·lel»: tenen futur els Països Catalans? Bernat Castanyer Colomer
-
-
Política L'UCE evoca Muriel Casals per recuperar la unitat: «L'independentisme era guapo» Bernat Castanyer Colomer
Publicat el
30 de novembre de 2020 a
les 19:16
Et pot interessar
-
Societat
Funcionaris de presons es concentren a Brians 2 per reclamar més seguretat
-
Societat
Quan una promoció d'habitatge públic es converteix en un cau de «desperfectes» en tan sols mig any
-
Societat
Una dona ferida en un nou tiroteig a Badalona
-
Societat
Tornen a desallotjar un grup de migrants de la platja del Trampolín de Ceuta
-
Societat
Un carrer de Barcelona, al podi mundial de les «trampes per a turistes», segons un estudi
-
Societat
«He deixat d'anar al metge i a entrevistes de feina perquè no m'havia pogut dutxar»
