18
d'abril
de
2022, 18:45
Actualitzat:
19
d'abril,
18:21h
Han hagut de passar més de dos anys perquè puguem parlar de l'adeu a la mascareta, el símbol més identificatiu de la pandèmia de la Covid-19. Tot i que la població en general podrà desprendre-se'n a partir del dimecres, aquest dimarts és el torn de les escoles i els instituts. Els centres educatius tornen de les vacances de Setmana Santa amb la cara totalment descoberta.
Tal com va avançar el conseller de Salut, Josep Maria Argimon, Catalunya no esperarà a l'aprovació del govern espanyol per retirar les mascaretes als alumnes de primària i secundària i la matinada d'aquest dimarts el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya aprovarà la resolució que garanteix quees pot anar a l'escola sense dur mascareta. Argimon assegurava que "no té cap lògica" esperar al dimecres i la mesura s'aplicarà "per sentit comú" quan comença la setmana lectiva després de les vacances.
Dur mascareta ha canviat la nostra manera de relacionar-nos, d'expressar-nos i, per descomptat, d'aprendre. Ens saludem diferent, modulem la veu diferent i l'expressió corporal ha guanyat una rellevància important en el nostre dia a dia. Pel que fa als infants, s'han produït efectes en l'aprenentatge i el desenvolupament en funció de quina era la seva etapa evolutiva.
El "gran símbol de la pandèmia", com va definir Antoni Trilla, cap d'epidemiologia de l'hospital Clínic, les mascaretes, ha impactat de ple els gairebé dos darrers cursos escolars. Alumnes i professors han hagut de canviar totes les rutines i conviure a totes hores amb una barrera comunicativa i expressiva que, per fi, desapareix.
"Hi ha nens que no han vist gent parlar sense mascareta més enllà dels seus pares i família propera", explicava la psicopedagoga Sylvie Pérez en un reportatge a NacióDigital dies enrere. A més, Pérez detallava que es detecta un retard en l'assoliment del llenguatge, una fita evolutiva que comença abans dels dos anys i en la qual són claus els modelatges per imitar sons. L'afectació inclou també l'àmbit del reconeixement de les emocions primàries.
Els alumnes més grans, afectats pel confinament la primavera del 2020, ara hauran d'aprendre a treure's la mascareta quan aquesta no és necessària. En alguns casos, ja entrada l'adolescència, la mascareta ha estat "un element de protecció vers els altres" per no sentir-se observats o per dissimular estats d'ànim.
La retirada de la mascareta en interiors era l'últim pas per acabar d'abandonar la pandèmia amb què hem conviscut, i ho continuarem fent, però de manera menys explícita, els darrers dos anys. Això sí, però, hi ha casos excepcionals on aquesta es manté: el transport públic, els entorns sanitaris i a les residències de gent gran.
Tal com va avançar el conseller de Salut, Josep Maria Argimon, Catalunya no esperarà a l'aprovació del govern espanyol per retirar les mascaretes als alumnes de primària i secundària i la matinada d'aquest dimarts el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya aprovarà la resolució que garanteix quees pot anar a l'escola sense dur mascareta. Argimon assegurava que "no té cap lògica" esperar al dimecres i la mesura s'aplicarà "per sentit comú" quan comença la setmana lectiva després de les vacances.
Dur mascareta ha canviat la nostra manera de relacionar-nos, d'expressar-nos i, per descomptat, d'aprendre. Ens saludem diferent, modulem la veu diferent i l'expressió corporal ha guanyat una rellevància important en el nostre dia a dia. Pel que fa als infants, s'han produït efectes en l'aprenentatge i el desenvolupament en funció de quina era la seva etapa evolutiva.
El "gran símbol de la pandèmia", com va definir Antoni Trilla, cap d'epidemiologia de l'hospital Clínic, les mascaretes, ha impactat de ple els gairebé dos darrers cursos escolars. Alumnes i professors han hagut de canviar totes les rutines i conviure a totes hores amb una barrera comunicativa i expressiva que, per fi, desapareix.
"Hi ha nens que no han vist gent parlar sense mascareta més enllà dels seus pares i família propera", explicava la psicopedagoga Sylvie Pérez en un reportatge a NacióDigital dies enrere. A més, Pérez detallava que es detecta un retard en l'assoliment del llenguatge, una fita evolutiva que comença abans dels dos anys i en la qual són claus els modelatges per imitar sons. L'afectació inclou també l'àmbit del reconeixement de les emocions primàries.
Els alumnes més grans, afectats pel confinament la primavera del 2020, ara hauran d'aprendre a treure's la mascareta quan aquesta no és necessària. En alguns casos, ja entrada l'adolescència, la mascareta ha estat "un element de protecció vers els altres" per no sentir-se observats o per dissimular estats d'ànim.
La retirada de la mascareta en interiors era l'últim pas per acabar d'abandonar la pandèmia amb què hem conviscut, i ho continuarem fent, però de manera menys explícita, els darrers dos anys. Això sí, però, hi ha casos excepcionals on aquesta es manté: el transport públic, els entorns sanitaris i a les residències de gent gran.