La factura del caos a Rodalies: 15 milions d'euros i una denúncia als jutjats

Puente confirma que els trens trigaran dos mesos a tornar a la normalitat i presenta Renfe i Adif com a víctimes del robatori: "Volem aclarir qui hi ha al darrere"

L'estació de plaça Catalunya, tancada pels problemes a Rodalies
L'estació de plaça Catalunya, tancada pels problemes a Rodalies | Hugo Fernández Alcaraz
Redacció
13 de maig del 2024
Actualitzat el 14 de maig a les 9:33h

Reparar l'avaria pel robatori de coure que va tenir lloc aquest diumenge a Rodalies, en plena jornada electoral, costarà uns 15 milions d'euros i uns dos mesos per restablir la normalitat. Així ho ha anunciat en roda de premsa el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente. El ministre ha explicat també que aquest dimarts denunciaran els fets davant del jutjat per "aclarir qui hi ha al darrere".

Puente ha subratllat que en els últims cinc anys hi ha hagut 11.151 incidències "amb afectació a la seguretat de la circulació" no atribuïbles a Renfe o Adif -a qui ha presentat com a víctimes, i no com a culpables- a la xarxa ferroviària espanyola, més de la meitat de les quals a Catalunya i un terç de les quals a l'àmbit metropolità.

Sobre aquesta situació, el ministre "no se soluciona amb el traspàs de Rodalies" i ha reiterat que els actes vandàlics són competència de la policia. "No entro a valorar si els Mossos estan fent bé la seva feina o no, entenc que ho estan fent tan bé com poden. Però si dic que si la policia catalana no té responsabilitat sobre l'assumpte, Renfe i Adif encara menys". Al seu torn, el director dels Mossos d'Esquadra, Pere Ferrer, ha defensat que el primer responsable de la seguretat de la infraestructura ferroviària és Adif, ja que n'és la propietària.

Puente no ha volgut entrar en si els fets que van tenir lloc aquest diumenge, i que es repeteixen de forma reiterada (des de fa cinc anys hi ha prop de tres actes vandàlics al dia de mitjana a Catalunya, segons les xifres del ministre), responen a un robatori o a un acte de sabotatge, però sí que ha dit que el valor del material robat, quaranta metres de cable de coure, és "menyspreable si el que es pretén és la venda". Alhora ha afegit que el material robat era en un punt d'accés molt difícil, amb la qual cosa, els autors de l'acte "es van jugar la vida" per retirar un material de valor escàs al mercat negre.

L'encarregat espanyol de Transports ha lamentat que més enllà del valor del material robat, dels danys i del temps de reparació, "el més greu" és la conseqüència que el fet tindrà "sobre les persones". En aquest sentit, ha assegurat que l'acció va comportar "una alteració del fet democràtic més important, el dia d'una votació", alhora que ha lamentat totes les dificultats que des d'avui mateix està causant a la ciutadania que utilitza diàriament el servei ferroviari.

El Govern descarta el sabotatge

El Govern ha fet un pas més enllà de Puente i ha descartat que la greu incidència que afecta Rodalies sigui un sabotatge coordinat i ha carregat contra el ministre de Transports per "fer insinuacions". La conselleria de Territori ha considerat que la falta de manteniment de la infraestructura "és la que està provocant aquests problemes". El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, ha afirmat que "l'única teoria de la conspiració és que hi ha manca d'inversió de l'Estat. I aquesta és la tristíssima realitat.". Sanglas, que s'ha pronunciat després de la reunió del comitè de crisi d'aquest dilluns ha assegurat que "el mateix ministre ha reconegut" que el curtcircuit a Montcada va provocar els incendis als túnels de Barcelona.

A banda d'això, Sanglas també ha recordat que els 15 milions que costarà reparar l'avaria "també els paguen els catalans", i ha remarcat que "amb la manca d'infraestructures que tenim estem pagant aquests costos. No és un tema que paga Renfe, sinó una despesa més que han d'assumir els catalans". A més a més, El Govern ha dit que enviarà a Renfe la factura dels costos afegits d'incrementar el servei de Ferrocarrils a "màxima capacitat" i també dels busos exprés, que Sanglas ha xifrat en 50.000 euros diaris.