Es tracta d'un "disseny singular", ha destacat el subdirector de construcció d'Adif, José Vicente Romero, que ha expressat que és "l'obra d'enginyeria civil més gran que s'està fent" a l'Estat, amb una certificació d'obra d'entre nou i 10 milions mensuals en els últims dos anys. Aquestes finestres seran de 36 metres quadrats, subjectades sobre 281 bigues, de fins a 21 metres de llarg i 30 tones de pes. A més, l'obra es complementarà amb dos voladissos -estructures en forma de passarel·la de l'estació- dirigits, per una banda, cap al barri de la Sagrera i, per l'altra, a Sant Martí de Provençals.
La futura estació ocuparà una superfície de 50.400 metres quadrats i a la part superior, a l'exterior, hi haurà un parc, anomenat Camí Comtal, de 40 hectàrees. I, mentrestant, la previsió és que enguany l'alta velocitat passi per l'interior, però sense aturar-se. En aquest sentit, el subdirector de construcció d'Adif ha remarcat que serà una "estació d'estacions", amb servei d'alta velocitat, Rodalies i connexions amb autobusos, ja que hi haurà una estació a l'interior del complex ferroviari, i dues línies del metro de Barcelona.
Al seu torn, el coordinador tècnic d'obres de la Sagrera, Luis Ubalde, ha apuntat que és un "edifici de pràcticament un quilòmetre de longitud" i, a la vegada, ha avançat que per facilitar l'accés directe del transport públic i el vehicle privat -per estacionar a l'aparcament- hi haurà una connexió directa amb el Nus de la Trinitat.
Les obres entren en la tercera fase
El cap de construcció de l'estació de la Sagrera, Alberto Alcañiz, ha precisat que les obres han entrat en la tercera fase i que aquesta tindrà diverses etapes. En aquest sentit, per completar la cobertura de la infraestructura caldrà traslladar les vies del cantó muntanya de Rodalies i ha estimat que entre finals de 2025 i principis de 2026 ja no n'hi hagi a la superfície. Alhora, ha garantit que enguany ja passaran trens d'alta velocitat per l'interior de l'estació, però sense aturar-se. En aquests moments, els treballs es troben en el 25% del seu muntatge.
D'altra banda, Ubalde ha explicat que en l'actualitat "hi ha 11 obres vives que estan treballant de forma coordinada" i això és possible "a les noves tecnologies", amb l'ús de, per exemple, la realitat augmentada i la modelització. Per això, ha recalcat la "complexitat" de l'obra.
[plantillavirals]