L'atemptat d'aquest dijous a Niça demostra l'evolució de les praxis terroristes en territori europeu. Ja no són necessaris grans operatius d'atac ni complexos desplegaments d'assalt per fer mal. El terror s'ha fet més dúctil i, per tant, més complicat de preveure i de desactivar per part de les forces de seguretat.
El terrorisme de matriu islamista (cal recordar que l'atemptat encara no ha estat reivindicat per ningú) proposa als seus acòlits l'anomenada "jihad individual", és a dir, que cadascú faci la seva particular guerra contra els "enemics d'Al·là" utilitzant tot allò que tingui a disposició per generar mortaldat. Ja sigui una arma, un ganivet o un vehicle. De fet, Estat Islàmic ha publicat aquest mes de juliol un vídeo on s'insta precisament a provocar el terror amb els elements que es disposi, i l'atropellament amb vehicles figura entre aquestes possibilitats.
Al-Qaeda ja recomanava els atropellaments contra "els enemics d'Al·là"
Aquesta idea, però, no és nova, ja que entronca amb les propostes que a l'octubre del 2010 va difondre Al Qaida al segon número de la revista Inspire, mitjà de propaganda que es trobava a la Península Aràbiga i que estava escrit en anglès.
Les recomanacions del grup aleshores liderat encara per Ossama bin Laden eren les d'orquestrar atacs sense necessitat de tenir-los preparats al detall. "La idea és utilitzar una camioneta com si fos una talladora de gespa, no per segar l'herba sinó per assassinar els enemics d'Al·là", s'apuntava en una part del text, que instava a triar "els llocs més concorreguts" i portar armes "si es tenen a l'abast".
Els fets de Niça segueixen aquestes indicacions i se'ns mostren com la sublimació d'aquesta manera d'atacar que a França no és la primera vegada que es posa en pràctica. Certament mai abans hi havia hagut en territori europeu una mortaldat tan gran amb una praxis com aquesta, però d'intents per aconseguir-ho ja n'hi ha hagut.
El 21 de desembre del 2014, un home va envestir una multitud a Dijon al crit d'"Al·là és gran" amb el resultat de 13 ferits. Anys enrere, va ser a Espanya quan un grup de presumptes terroristes van intentar volar l'Audiència Nacional encastant-hi vehicles.