Sobre l'atenció primària, prop d'un 65% dels i les pacients han estat atesos i ateses en cinc dies o menys i un 82% en 10 dies o menys. Balcells ha admès que hi ha camí per recórrer en aquest àmbit i ha anunciat que enguany s'estendrà el sistema de Programació per Motius a tot el sistema. A més a més, ha afirmat que l'activitat assistencial ha recuperat nivells d'abans de la pandèmia.
El conseller ha detallat que durant el 2023 s’han registrat 1.985.000 visites a especialistes, el que suposa 164.000 més respecte a 2022, quan se’n van comptabilitzar 1.821.000. Ha concretat que la quantitat de pacients que es troben esperant fora de termini per aquestes consultes és de 145.000, un 12% menys que a finals de fa dos anys, quan 163.000 persones estaven en aquesta situació.
[noticiadiari]2/268514[/noticiadiari]
Pel que fa a les proves diagnòstiques, se n’han fet 935.000, 165.000 més que el 2022, quan se’n van fer 770.000. Això representa un augment del 21%. Alhora, Balcells ha revelat que hi ha més de 44.000 ciutadans i ciutadanes que estan en llista d’espera fora de termini per una prova d’aquestes característiques. Això suposa 19.000 persones menys que l’any 2022 i una disminució del 30%.
En intervencions quirúrgiques, les dades també són molt positives. En total, aquest 2023 s’han registrat 408.000 intervencions, el que representa 39.000 més que l’any anterior, quan van fer-se'n 369.000. En aquest cas, hi ha 6.200 persones esperant per una operació fora de termini, un 61% i 9.500 persones menys que el desembre de 2022, quan 15.800 pacients patien aquests retards. “El balanç del Pla d’accessibilitat és globalment bo”, ha assegurat Balcells que ha destacat “l’esforç econòmic que s’ha fet i que ha donat els seus resultats, sobretot amb els temps de garantia dels i les pacients i pel que fa a l’atenció primària”.
Programació per Motius a la primària
En relació amb les dades referents a l’atenció primària, el conseller ha explicat que prop del 65% dels ciutadans i ciutadanes van atendre’s amb cinc dies o menys, mentre que el 84% va tenir visita amb 10 dies o menys. Aquestes xifres es troben lleugerament lluny dels objectius fixats per Salut, que plantejaven que el 70% dels i les pacients s’atenguessin en cinc dies menys. En aquest sentit, Balcells ha remarcat que hi ha marge de millora. Ha anunciat un nou plantejament per abordar aquesta problemàtica i ha indicat que a partir d’aquest mateix mes de febrer s’estendrà el Pla de Programació per Motius a una seixantena de centres d’atenció primària més. “En els darrers sis mesos hem fet un pla pilot a 14 centres i al llarg d’aquest any l’implantarem a tot el sistema”, ha comentat.La nova eina és una plataforma que "permetrà ajustar molt més les necessitats de cada pacient" i donar una atenció molt més resolutiva. Així, a partir del què, el qui, el quan i el com s'ha dissenyat un algoritme capaç de filtrar les dades de la forma més idònia i eficient. En aquest sentit, el responsable de Salut ha apuntat que en el moment en què una persona demani visita per telèfon o al taulell, se la podrà adreçar amb més concreció al professional pertinent, sigui el doctor o doctora de capçalera, l'infermer o infermera o d’altres professionals. De fet, el conseller ha remarcat que el 30% de les consultes fetes a l'atenció primària han estat solucionades satisfactòriament per infermers i infermeres.
[noticiadiari]2/268400[/noticiadiari]
Els administratius dels CAP tindran un paper clau, per això se'ls impartirà una formació específica per poder manejar el nou recurs. L'aplicatiu, que s'ha elaborat amb la col·laboració de 120 EAPS diferents, recull els prop de 300 motius de consulta més habituals, dels quals una seixantena són urgents, i fa possible prioritzar-los en funció de si cal que el malalt o la malalta sigui visitat en 24 hores, 48 hores, cinc dies, etc. “Permet adaptar la demanda i fer l’accessibilitat més real”, ha assegurat Balcells que ha confiat que en un any es podran donar dades “molt més fines i ajustades”. L'objectiu és que en un futur la Programació per Motius també s'implanti a altres canals d'accés com per exemple La Meva Salut.
Per altra banda, d'acord amb les dades recollides pel departament, el nivell de satisfacció dels usuaris i usuàries de l'atenció primària ha millorat en tots els ítems analitzats. L'equip responsable de la conselleria ha destacat que la facilitat pel dia de visita ha pujat un 7%.