
A Catalunya hi ha 148 radars fixes, o bé instal·lats en pòrtics o bé al lateral de les carreteres. N'hi ha 20 més de mòbils que utilitzen els Mossos d'Esquadra i un radar que calcula la velocitat mitjana al Túnel de Vielha. Les policies locals també compten amb radars per controlar la velocitat als municipis, cedits majoritàriament pel Servei Català de Trànsit (SCT). Des del 2003, quan per primera vegada se'n van instal·lar tres, aquest número ha anat creixent de manera exponencial. Una xifra que converteix Catalunya en la zona de l'estat amb més cinemòmetres. Una dada que previsiblement augmentarà ja que aquest 2011 la conselleria d'Interior preveu instal·lar-ne 30 de nous.
És un ogre de la carretera? Depèn de com es miri i qui sigui la part perjudicada. "S'ha de desmitificar el radar. És només un aparell més de gestió del trànsit", opina el responsable del pla de seguretat viària, Xavier Almirall. Una opinió no compartida per molts afectats després de les xifres recaptadores que s'han filtrat els darrers dies - radars que recaptaven més de tres milions d'euros en un any-. En qualsevol és un ogre car, ja que de mitjana un radar fix costa al voltants dels 55.000 euros
Com funciona i quina relació té el radar amb el Big Bang?
Segons el físic Jordi Mazon els "Mossos posen en funcionament el Big-Bang". El radar més comú, el de microones utilitza l'efecte Doppler, l'explicació científica de l'expansió de les galàxies. El radar emet ones electromagnètiques a una freqüència coneguda i el rebot de l'ona permet identificar a quina velocitat circulava el vehicle, per tant, el rebot expansiu de l'ona - com el Big Bang- pot iniciar un llarg procés administratiu que normalment acaba amb un disgust, en forma de multa o punts.
Tenen marge d'error?
El marge d'error dels radars ve fixat pel Centre Nacional de Meteorologia, i actualment se situa en 5km/h si els cotxes circulen per sota de 100 i en un 5% si ho fan per sobre d'aquesta velocitat. Tot i això, els fabricants certifiquen un marge d'error de només el 2%. "A la llarga tindran una fiabilitat total", asseguren els tècnics.
El radar un amic de la carretera, l'ull sense parpella que vigila que fem bondat.