El català està d'enhorabona. Segons ha fet saber l’Aliança per la Presència Digital del Català, el nou algoritme de Google ha fet disparar la llengua del país a les cerques. I no és casual. Fundació.cat, per encàrrec de l'Aliança, va documentar a mitjans del 2023 la pèrdua de visibilitat del contingut en català al cercador després d'analitzar prop d'un miler de llocs web multilingües.
Aleshores, va calcular que el 2022 dos de cada tres pàgines web havien perdut trànsit en la seva versió en la llengua del país i va comprovar que la situació afectava fins i tot aquells usuaris i usuàries que tenien configurat el navegador en català. I ho va fer saber a Google.
La situació era preocupant i el cercador va respondre aplicant, a finals del passat mes d'agost, un canvi en el seu algoritme -la fórmula de la Coca-cola, que intenten trobar tots els i les especialistes en SEO, és a dir, en posicionament web-. Aquest canvi hauria fet que el posicionament de llocs en català a Google fos el que pertocaria.
Una millora de 12 punts respecte al pitjor moment de la crisi de visibilitat
El març d'enguany, és a dir, sis mesos després de fer aquesta aparentment lleugera modificació, fundació.cat ha tornat a fer una anàlisi per quantificar-ne l'impacte i ha descobert que el pes del català des d'aleshores s'ha disparat 18 punts percentuals, arribant fins al 52%. Amb el pas del temps, però, el trànsit s'ha anat estabilitzant fins a arribar al 46%, que ja representa una millora de 12 punts percentuals respecte als pitjors moments de la crisi de visibilitat de la llengua. En els tres últims mesos de l’estudi, el català ha arribat al seu màxim històric, superant el 56%.
En aquesta nova anàlisi, l'entitat ha recalcat que ha tingut en compte un nombre similar de webs, al voltant de 600 dominis i subdominis. El que també ha detectat que ha passat és que llocs web de menor rellevància han estat substituïts per altres més grans i això ha acabat augmentat la visibilitat de la llengua.
D'aquí a sis mesos, ja han avançat que faran un nou estudi per continuar analitzant de prop la situació i comprovar si continua la tendència. De moment, però, una anàlisi preliminar els ha indicat que el pes del català en els resultats ha deixat de créixer. En aquest sentit, des de la fundació han recalcat la importància de configurar-se els navegadors en català -cosa que moltes persones catalanoparlants no fan- per incrementar la pressió a Google, així com a altres grans cercadors. Així, veuen que hi ha gent interessada a veure continguts en català.