Assegurava l'agència Efe que des de la Moncloa havien confirmat que aquesta mesura no formava part de l'escut social per al 2024. L'executiu, a les portes d'acabar l'any, s'escuda en el poc marge de temps que hi havia per negociar i assolir un acord obligatori amb les autonomies i els ajuntaments, ja que són les administracions que tenen competències en abonaments i títols de transport.
En los próximos meses aprobaremos 3 grandes acciones:
— PSOE (@PSOE) November 15, 2023
1. Extender la bajada del IVA de los alimentos hasta junio de 2024.
2. Vamos a elevar el umbral de renta media, de los 30.000€ actuales a los 38.000€.
3. A partir del 1 de enero, el transporte público será gratuito para… pic.twitter.com/vUF2SxB959
El que sí que manté el govern espanyol per al pròxim any és la gratuïtat de Rodalies, Renfe, trens de mitjana distància i Avant per als usuaris freqüents, així com per als autobusos de titularitat estatal. Tot plegat passarà enmig del traspàs de Rodalies a la Generalitat, una reivindicació històrica pactada entre ERC i el PSOE a canvi de la investidura de Sánchez.
Per altra banda, la resta del transport públic mantindrà el descompte del 2023. "S'estendrà tot l'any l'aportació de l'Estat a les comunitats del 30% dels bitllets interurbans condicionada com fins ara, a què aportin, com a mínim, el 20% per assolir el descompte mínim del 50% de l'abonament", va indicar el president espanyol. Des de Catalunya sí que es mantindrà aquest 20% i, per tant, els títols d'ús freqüent estaran a meitat de preu. Això sí, amb un increment de tarifes del 6,75%.