Per què el transport públic no serà totalment gratuït per a menors, joves i aturats?

La promesa de la investidura de Sánchez ha quedat dissolta pel poc marge de temps per negociar amb les autonomies i els ajuntaments

Un comboi de la R3 de Rodalies, a Gurb
Un comboi de la R3 de Rodalies, a Gurb | Adrià Costa
29 de desembre de 2023, 14:47
Actualitzat: 14:54h
Una de les promeses estrella en el ple d'investidura de Pedro Sánchez va ser la gratuïtat total del transport públic per a menors, joves i persones en situació d'atur. El president espanyol va anunciar aquest dimecres el nou paquet anticrisi, però setmanes després del seu compromís, la mesura no apareixia per cap banda de la seva compareixença. I és que finalment no s'aplicarà.

Assegurava l'agència Efe que des de la Moncloa havien confirmat que aquesta mesura no formava part de l'escut social per al 2024. L'executiu, a les portes d'acabar l'any, s'escuda en el poc marge de temps que hi havia per negociar i assolir un acord obligatori amb les autonomies i els ajuntaments, ja que són les administracions que tenen competències en abonaments i títols de transport.
 
El que sí que manté el govern espanyol per al pròxim any és la gratuïtat de Rodalies, Renfe, trens de mitjana distància i Avant per als usuaris freqüents, així com per als autobusos de titularitat estatal. Tot plegat passarà enmig del traspàs de Rodalies a la Generalitat, una reivindicació històrica pactada entre ERC i el PSOE a canvi de la investidura de Sánchez.

Per altra banda, la resta del transport públic mantindrà el descompte del 2023. "S'estendrà tot l'any l'aportació de l'Estat a les comunitats del 30% dels bitllets interurbans condicionada com fins ara, a què aportin, com a mínim, el 20% per assolir el descompte mínim del 50% de l'abonament", va indicar el president espanyol. Des de Catalunya sí que es mantindrà aquest 20% i, per tant, els títols d'ús freqüent estaran a meitat de preu. Això sí, amb un increment de tarifes del 6,75%.