Els ciberdelinqüents se les saben totes. Sigui a través de l'SMS o de virus informàtics aprofiten qualsevol escletxa per poder fructificar amb les seves estafes. Aquest problema és a l'ordre del dia i, de fet, l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya ha endegat un canal de WhatsApp per alertar dels darrers mètodes.
Qui ha tornat a posar el crit al cel és la policia espanyola per un nou mètode d'estafa: el tabnapping. Es tracta d'un tipus d'estafa similar al phishing, però que s'aprofita d'un dels hàbits més freqüents entre els usuaris d'internet: tenir moltes pestanyes obertes al navegador. S'ha detectat tant als dispositius mòbils com als ordinadors.
L'estafa diu així: si comences una cerca per llegir una notícia i acabes contestant correus de la feina és probable que mantinguis les dues pestanyes obertes però inactives. D'aquesta manera, si els ciberdelinqüents accedeixen al dispositiu, aprofiten per crear un enllaç fraudulent de manera que no ho sembli: afegint una pestanya del banc, per exemple, o suplantant l'enllaç si ja la tenies oberta.
Així pots evitar el 'tabnapping', l'estafa de moda
A partir d'aquí, quan accedeixes a la pestanya del banc la pàgina et diu que les credencials han caducat i que cal tornar a omplir-les. Amb l'usuari i contrasenya al seu abast, desfila el mètode clàssic d'estafa sigui amb un buidatge del compte sigui amb despeses associades a l'IBAN.
I com ho podem evitar? La policia espanyola recomana acostumar-nos a tancar les pestanyes inactives. D'aquesta manera, sempre tindrem control del contingut que s'ha desplegat al navegador. A més a més, aconseguirem una navegació més fluida: com menys pestanyes obertes, menys consum de memòria RAM i, per tant, menys estrès per l'ordinador.