Nou pas en l'intent de garantir la presència de la llengua catalana en l'àmbit sanitari. El Departament de Salut, a través del Servei Català de la Salut, ha aprovat una instrucció amb l'objectiu de preservar els drets lingüístics dels pacients i usuaris que són atesos al sistema públic de Catalunya.
Què vol dir això? Que l'executiu ordena al personal sanitari que garanteixi l'atenció en català. "Els ciutadans tenen dret a ser atesos en la llengua oficial que escullin i que salvaguardi millor la seva salut", diu el text que ha difós el Departament, que també situa dins l'obligació a terceres empreses que proveeixen els seus serveis al sistema públic.
Per altra banda, la instrucció també apunta que és responsabilitat de l'administració facilitar els "mitjans i condicions adequades" a les persones que temporalment no tinguin coneixement del català perquè puguin desenvolupar la seva feina garantint que els pacients puguin triar la llengua que vulguin. Ara bé, no concreta quins són aquests recursos.
Per donar compliment a aquesta instrucció, les entitats proveïdores i el Departament de Salut faran un seguiment i de manera anual avaluaran el seu compliment. En aquest sentit, cada centre tindrà un pla de gestió lingüística amb unes pautes: diagnòstic de la situació lingüística, objectius a assolir, formació necessària, i un sistema de gestió de queixes i correccions. 12 professionals de nova contractació posaran en marxar aquest projecte.
El Departament recorda que la capacitat d’entendre i d’establir una "connexió empàtica" amb la ciutadania és fonamental en l’atenció sanitària i una de les garanties de la seva qualitat. A més, Salut reitera que l'atenció prestada en la llengua dels pacients és vital per a l'excel·lència del sistema sanitari.