
Titanosaure Foto: Institut Català de Paleontologia
El Berguedà ha tret a la llum una resta del que podria ser el titanosaure més recent que va habitar Europa fins l'actualitat. Aquesta descoberta és un fragment de vèrtebra i la descriuen diversos investigadors de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Cursafont (ICP) en un article publicat a la revista Historical Biology.
El fòssil es va descobrir arran de diverses excavacions el 2012 i 2013 als entorns de Berga i la Nou de Berguedà. Es calcula que l'animal va viure a la conca dels Pirineus entre 220.000 i 130.000 anys abans que els dinosaures s'extingissin del planeta i, cosa que ajuda a refermar la hipòtesi que la seva extinció va ser de cop i no gradual, segons el mateix Institut.
Els titanosaures van ser uns dels dinosaures més grans i diversos de la família dels sauròpodes, uns animals herbívors de grans dimensions que es caracteritzaven per tenir un coll i una cua extremadament llargues, així com un crani petit, en comparació amb la resta del cos.
Pel que fa al fragment de vèrtebra es va trobar molt a prop de la serralada de Queralt, rodejat d'una matriu molt compacta de sediment. Per això, primer de tot va ser necessari un escàner d'alta resolució. A partir de llavors, però, segons ha informat l'Institut, s'ha proceit a la seva restauració, així com a l'anàlisi histològica.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Is00TNuO5kY[/youtube]