Un eclipsi espectacular

El fenomen s'ha pogut veure a bona part del país tot i els núvols

Publicat el 16 de juny de 2011 a les 06:25
L'eclipsi de Lluna des de Barcelona. Foto: Gerard Garcia

Aquest dimecres a la nit s'ha pogut observar des de bona part del país un espectacular eclipsi total de lluna. Tot i això, en diverses comarques els núvols i les boirines n'han dificultat la visió.

El fenomen succeix quan hi ha Lluna plena i la Terra s'interposa entre el satèl·lit i el Sol. Ha començat tant bon punt la Lluna ha sortit per l'horitzó a dos quarts de 10. De fet, la sortida ja ha estat eclipsada mentre que el moment de màxima penombre s'ha produït a les 22:12 h. A partir d'aquest moment, la Lluna progressivament ha anat sortint de l'ombra de la Terra, procés que ha culminat cap a a la mitjanit, quan ja ha sortit completament.

Aquest ha estat un eclipsi "interessant" perquè la Lluna ha passat pràcticament pel centre de l'ombra de la Terra i pel fet que entrem en uns anys de "sequera" d'eclipsis. I és que els pròxims anys 2012 i 2013 Catalunya només podrà observar eclipsis parcials i penombrals i caldrà esperar al setembre de 2015 per tornar-ne a veure un de total.

Seqüència de l'eclipsi des del Vendrell. Foto: Victor Merencio/Blocdefotos.cat