L'Observatori Astronòmic Albanyà, es convertirà a partir de març del 2019 en el primer centre de Catalunya a col·laborar en el programa d'observacions de seguiment de la nau espacial TESS de la NASA, dedicat a la investigació de planetes més enllà del sistema solar. Entre els seus mèrits previs, l'observatori ha estat capaç de refinar el període orbital de Qatar-3b, un exoplaneta de la mida de Júpiter molt proper a la seva estrella (l'any hi dura poc més de dos dies).
Aquest dilluns, l'Observatori va publicar la seva primera investigació científica al prestigiós diari Astronomy & Astrophysics. Ha estat coordinada per Matthias Mallon, del Leibniz-Institut d’Astrofísica de Potsdam, i recull aportacions de 35 investigadors de diversos centres de 15 països diferents, entre ells l’Institut de Ciències de l’Espai.
Segons el director de l'Observatori i co-autor de la publicació, Pere Guerra, "vivim una època daurada per a la investigació exoplanetària. A dia d’avui, ja s’han confirmat més de 3.900 móns més enllà del sistema solar. Esperem que, amb la missió TESS de la NASA, aquest nombre s’elevi a més de 5.000 en els propers mesos".

L'observatori serà el primer de Catalunya a col·laborar en aquest programa de la NASA Foto: Cedida
"Estem entusiasmats per aquesta oportunitat que ens ofereix la NASA. Han estat mesos de treball dur per arribar al nivell de precisió necessari per tal de realitzar trànsits exoplanetaris", ha afegi. El trànsit d'un planeta per davant de la seva estrella és l'eina fonamental de detecció i estudi dels exoplanetes, en mesurar les -minúscules- diferències en l'observació de l'estrella abans i després del pas del planeta.
Una imatge de l'observatori Foto: Cedida